SCIENCES DU LOISIR
SCIENCES DU LOISIR
LSR1100 |
Introduction to Leisure Studies |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to basic concepts of leisure and tourism, major issues, and their body of knowledge. Introduction to the professional structures and their evolution. Development of critical and scientific approach in the field of leisure and tourism. |
|
Haut |
LSR1105 |
Leisure in Canadian Society |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to cultural and socio-historical analysis of leisure and tourism in Canadian society; Canadian public and private structures in leisure and tourism and their evolution; factors which influence their evolution; leisure and tourism behavior of Canadians. |
|
Haut |
LSR1500 |
Introduction à l'étude du loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux concepts de base, à l'ensemble des problématiques et à la documentation dans le domaine du loisir et du tourisme; aux structures professionnelles et à leur évolution; au développement d'une approche scientifique et critique dans l'étude du loisir et du tourisme. |
|
Haut |
LSR1505 |
Le loisir dans la société canadienne |
(3,0,0) 3 cr. |
Analyse socio-historique et culturelle du loisir et du tourisme; les structures publiques et privées de loisirs et de tourisme au Canada et leur évolution; facteurs qui influencent cette évolution; comportement des Canadiens dans le domaine du loisir. |
|
Haut |
LSR2110 |
Leisure : Concepts and Values |
(3,0,0) 3 cr. |
Ideas, philosophical concepts which have shaped the notion of leisure and related concepts such as free-time, work, happiness and the quality of life; evolution of concepts and values from the time of Plato and Aristotle to the present which shape societal arrangements of leisure; implicit values in daily communications. |
|
Haut |
LSR2118 |
Recreation Program Development and Evaluation |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of the components of recreation programs; planning, organization and evaluation techniques used in program development; programs as a means of promoting individual and community development. |
(Formerly LSR3118) |
|
Haut |
LSR2121 |
Recreation and Environmental Quality |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of the interactions and interrelationship between people and the physical environment. Application to recreation resources and the management of leisure environments. |
(Formerly: LSR3121.) |
|
Haut |
LSR2122 |
Tourism |
(3,0,0) 3 cr. |
Social and economic determinants and consequences of tourism; tourism travel and hospitality industries; relations between hosts and guests; cultural difference; cultural diffusion; tourism education; types of tourism and tourist areas. |
(Formerly: LSR3122.) |
|
Haut |
LSR2134 |
Administration of Leisure, Sport and Physical Activity Services |
(3,0,0) 3 cr. |
Basic knowledge in administration. Planning, organization, personnel recruitment, evaluation, decision-making, and communication. Organization of tournaments, meeting procedures, legal aspects and time management. |
This course cannot be combined for credits with APA2134. |
|
Haut |
LSR2135 |
Recreation and Political Processes |
(3,0,0) 3 cr. |
Elements of the Canadian political system influencing leisure and tourism; rationale for and provision of governmental leisure and tourism services; relationships among different levels of government; relationship between government and the private sector; political influences affecting public leisure and tourism resources allocations. |
|
Haut |
LSR2136 |
Recreation and Community Development |
(3,0,0) 3 cr. |
Role of community in democratic systems; theories of community development and social change; voluntary action; the integrative role of leisure and recreation; elements and techniques of citizen participation; analysis of community development activities. |
|
Haut |
LSR2312 |
Principles of Leadership in Recreation |
(3,0,0) 3 cr. |
Theories and principles of leadership, based on sociological and psychological understanding of human interaction; leadership roles, group dynamics, and understanding of self and others in leisure situations. |
(Formerly LSR3112) |
|
Haut |
LSR2510 |
Loisir : concepts et valeurs |
(3,0,0) 3 cr. |
Idées et concepts philosophiques qui ont contribué à la formation de la notion de loisir et à d'autres concepts qui s'y rattachent tels que le temps libre, le travail, le bonheur, et la qualité de vie; évolution depuis l'époque de Platon et d'Aristote jusqu'à nos jours, des concepts et des valeurs qui ont influencé l'aménagement des loisirs dans une société; valeurs implicites du loisir dans les communications contemporaines. |
|
Haut |
LSR2518 |
Développement et évaluation de programmes récréatifs |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude des éléments de programmes récréatifs; techniques de planification, d'organisation et d'évaluation employées dans l'élaboration de programmes aptes à pourvoir aux besoins de développement de l'individu et de la communauté. |
(Antérieurement LSR3518) |
|
Haut |
LSR2521 |
Loisir et qualité de l'environnnement |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude des interactions et des relations entre l'être humain et son environnement physique. Application au domaine de la récréation et de la gestion des espaces et des installations récréatives. |
(Antérieurement : LSR3521.) |
|
Haut |
LSR2522 |
Tourisme |
(3,0,0) 3 cr. |
Causes et conséquences des forces socio-économiques sur le tourisme; industrie du tourisme, des voyages et de l'hébergement; relations entre visiteurs et hôtes; différences culturelles et diffusion de la culture; éducation au tourisme; catégories de tourisme; aires et équipements touristiques. |
(Antérieurement : LSR3522.) |
|
Haut |
LSR2534 |
Administration des services de loisir, de sport et d'activité physique |
(3,0,0) 3 cr. |
Connaissances de base en administration. Planification, organisation, recrutement du personnel, évaluation, processus de prise de décision, communication, organisation de tournois, procédures de réunions, aspects juridiques et gestion du temps. |
Ce cours ne peut être combiné pour fin de crédits avec APA2534. |
|
Haut |
LSR2535 |
Loisir et processus politique |
(3,0,0) 3 cr. |
Éléments du système politique canadien qui influencent le loisir et le tourisme; rôle des gouvernements dans l'offre et la demande du loisir et du tourisme; relations entre les divers paliers de gouvernement; relations entre les gouvernements et le secteur privé; influences politiques dans l'allocation des ressources et dans l'offre des programmes. |
|
Haut |
LSR2536 |
Loisir et développement communautaire |
(3,0,0) 3 cr. |
Rôle de la communauté dans les systèmes démocratiques; théories du développement communautaire et du changement social; bénévolat; rôle intégré du loisir; éléments et techniques de la participation des citoyens; analyse des activités de développement communautaire. |
|
Haut |
LSR2712 |
Principes de leadership en loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Théories et principes du leadership basés sur les études sociologiques et psychologiques de l'interaction humaine, rôle du leader, dynamique de groupe et compréhension du soi et d'autrui dans le milieu du loisir. |
(Antérieurement LSR3512) |
|
Haut |
LSR3101 |
Special Topics in Leisure Studies |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of current issues in a specialized area of leisure; specific content and format will vary from year to year depending on availability of resources. |
|
Haut |
LSR3102 |
Special Topics in Leisure Studies |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of current issues in a specialized area of leisure; specific content and format will vary from year to year depending on availability of resources. |
Prerequisite: Permission of the Department. |
|
Haut |
LSR3105 |
Recreation Resources Conservation |
(3,0,0) 3 cr. |
Natural resource use; ecology, the conservation movement, impact of recreational use on natural areas; theories of the person/environment relationship and their application to recreation behaviour; management of recreation resources, institutions involved in recreation resource conservation; laboratories field trips. |
Prerequisites: 54 university credits, LSR2121. Formerly: LSR4105. |
|
Haut |
LSR3107 |
Leisure and Cultural Development |
(3,0,0) 3 cr. |
Meaning of leisure through time and cultures. Identification and interpretation of the forms, manifestations and the delivery system of cultural leisure. Analysis of its sociocultural context, its development and changes. |
Prerequisites: 54 university credits. Formerly: LSR4107. |
|
Haut |
LSR3115 |
Theories of Play |
(3,0,0) 3 cr. |
Theoretical bases for understanding play behaviour, evolution of play theories; contributions of play to human development; recent sociocultural changes and their influence on play forms and environments; implications for individual and social development. |
|
Haut |
LSR3116 |
Leisure Counselling |
(3,0,0) 3 cr. |
Historical and philosophical perspectives; principles, concepts and models of delivery systems in counselling; recent development, trends and implications for leisure and other delivery service systems. |
Prerequisites: 54 university credits. |
|
Haut |
LSR3117 |
Recreation and Selected Populations |
(3,0,0) 3 cr. |
Needs and characteristics of selected populations, principally: inmates, unemployed, individuals and families in need; conditions affecting leisure of persons in selected situations; strategies to promote their well being through leisure activities. |
|
Haut |
LSR3120 |
Socio-economic Aspects of Leisure |
(3,0,0) 3 cr. |
Concepts of supply and demand of leisure resources and services in the private and public sectors; socio-economic phenomena which affect leisure, including employment, poverty, income distribution, and work force participation. |
|
Haut |
LSR3123 |
Women and Leisure |
(3,0,0) 3 cr. |
Socio-historical analysis of women's leisure; family and gender relations; paternalism and patriarchy; free-time and leisure activities of women in contemporary society; women and leisure theory; feminist perspectives on recreation and leisure. |
|
Haut |
LSR3180 |
Research Methods in Leisure and Human Kinetics |
(3,0,0) 3 cr. |
Research methods and terminology to enable the evaluation of research literature. Quantitative and qualitative research. |
Prerequisite: HSS2381 or MAT1373 or PSY2106 (Formerly: LSR2181). Cannot be combined for credits with APA 3180. |
|
Haut |
LSR3280 |
In School Recreation Mentoring for Youth at Risk |
(2,1,4) 6 cr. |
Examination of basic concepts of mentoring. Intervention strategies for at-risk youth and the school dropout problem. Relationship between recreation programming and mentorship self-esteem, pro-social behavior and cholastic performance. Students are required to volunteer for four hours per week mentors in local area schools. |
Students registered in the course must be accepted into the CAAP/I-C Youth Mentoring Program. |
|
Haut |
LSR3322 |
Cultural Tourism |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of the relationship between tourism, culture and development. Impact of cultural tourism on sites and regions; sustainable tourism development. |
|
Haut |
LSR3501 |
Thèmes spéciaux en loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude d'un problème actuel en loisir; le contenu et la structure peuvent changer d'année en année selon les ressources disponibles. |
|
Haut |
LSR3502 |
Thèmes spéciaux en loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude d'un problème actuel en loisir; le contenu et la structure peuvent changer d'année en année selon les ressources disponibles. |
Préalable : permission du département. |
|
Haut |
LSR3505 |
Conservation des ressources récréatives |
(3,0,0) 3 cr. |
Utilisation des ressources naturelles; écologie; mouvement de conservation; impact de l'exploitation récréative sur l'environnement naturel; théories sur la relation personne/environnement; conséquence pour le comportement récréatif; gestion des ressources récréatives; intervenants en conservation du patrimoine. Laboratoires et expérience sur le terrain. |
Préalables : 54 crédits universitaires, LSR2521. Antérieurement : LSR4505. |
|
Haut |
LSR3507 |
Loisir et développement culturel |
(3,0,0) 3 cr. |
Significations du loisir à travers le temps et les cultures. Étude et identification des formes, des manifestations et des interventions en loisir culturel. Analyse de leurs contextes socioculturels, de leurs processus d'évolution et de leurs changements. |
Préalables: 54 crédits universitaires. Antérieurement: LSR4507. |
|
Haut |
LSR3515 |
Théories du jeu |
(3,0,0) 3 cr. |
Fondements théoriques des comportements de jeux; évolution des théories du jeu; contributions du jeu au développement humain; les changements socioculturels récents et leurs influences sur le jeu et son environnement; conséquences pour le développement de l'individu et de la société. |
|
Haut |
LSR3516 |
Counseling en loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Perspectives historiques et philosophiques; principes; concepts et modèles du système d'intervention en counseling; développements récents, tendances et conséquences pour le système d'intervention en loisir. |
Préalables: 54 crédits universitaires. |
|
Haut |
LSR3517 |
Loisir et populations distinctes |
(3,0,0) 3 cr. |
Besoins et caractéristiques de populations distinctes (prisonniers, personnes et familles dans le besoin, sans-emploi); conditions influençant le loisir des personnes en situations particulières; stratégies pour promouvoir leur mieux être par le loisir. |
|
Haut |
LSR3520 |
Aspects socio-économiques du loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Concepts de l'offre et de la demande appliqués aux ressources et aux services de loisir dans les domaines privés et publics; phénomènes socio-économiques qui influencent le loisir, l'emploi, la pauvreté, la distribution du revenu et le marché du travail. |
|
Haut |
LSR3523 |
Les femmes et le loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Analyse socio-historique des loisirs des femmes; les relations familiales et les activités de loisirs pratiquées par les femmes contemporaines; les femmes et la théorie du loisir; les perspectives féministes du loisir et de la récréation. |
|
Haut |
LSR3580 |
Méthodologie de la recherche en Sciences du loisir et de l'activité physique |
(3,0,0) 3 cr. |
Méthodes et terminologie de la recherche. Compréhension et évaluation des écrits scientifiques. Recherche quantitative et qualitative. |
Préalable HSS2781 ou MAT1773 ou PSY2506 (Antérieurement LSR2581). Ce cours ne peut être combiné pour fin de crédits avec APA3580. |
|
Haut |
LSR3680 |
Mentorat de jeunes à risque et loisir en milieu scolaire |
(2,1,4) 6 cr. |
Analyse des concepts fondamentaux et introduction aux approches de mentorat. Stratégies d'intervention de loisir pour jeunes à risque { et décrochage scolaire. Rapports entre la programmation récréative et le mentorat : estime de soi, comportement prosocial et rendement scolaire. Les étudiant(e)s doivent fournir quatre heures par semaine de mentorat bénévole dans les écoles locales. |
L'étudiant inscrit à ce cours doit être accepté au programme CAAP/I-C "Youth Mentoring Program". |
|
Haut |
LSR3722 |
Tourisme culturel |
(3,0,0) 3 cr. |
Connaissance des relations entre culture, tourisme et développement. Impact du tourisme culturel sur les sites, les régions et la gestion touristique durable. |
|
Haut |
LSR4100 |
Special Topics in Leisure Studies |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of current issues in a specialized area of leisure; specific content and format will vary from year to year depending on availability of resources. |
|
Haut |
LSR4101 |
Special Topics in Leisure Studies |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of current issues in a specialized area of leisure; specific content and format will vary from year to year depending on availability of resources. |
Prerequisite: Permission of the Department. |
|
Haut |
LSR4106 |
Operational Methods in Leisure and Sport |
(3,0,0) 3 cr. |
Cost of leisure and sport; effects on the optimization of leisure and sport organizations; elements and components of productivity; measures of profitability; rate of return analysis; evaluation and control mechanisms. |
Prerequisite: LSR2134 or APA2134. This course cannot be combined for credits with APA4106. |
|
Haut |
LSR4108 |
Development of Touristic Resources |
(3,0,0) 3 cr. |
Study of the natural and cultural resources and their use to create touristic products and long term plan; physical, cultural and social carrying capacity; developmental planning to maximize benefits of tourism and to reduce its negative impacts. |
Prerequisite: LSR2122. |
|
Haut |
LSR4110 |
Leisure and the Future |
(3,0,0) 3 cr. |
Identification and exploration of demographic, behavioural, political and economic trends affecting future leisure resources, attitudes, values and behaviour; forecasting; implications for the delivery system. |
|
Haut |
LSR4131 |
Recreation Site Design |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to the landscape design process with emphasis on purpose, function and aesthetics; basic design elements; roles of the various contributors to the site planning process; major historical precedents affecting current design approaches; laboratories and field trips. |
Prerequisite: LSR2121. |
|
Haut |
LSR4145 |
Sport and Recreation Marketing |
(3,0,0) 3 cr. |
This course will examine the application of basic principles of marketing the sport and recreation industries. It will entail both comparison and contrast of mainstream marketing practices of sport and recreation. Emphasis is on critical analysis of marketing theories as it applies specifically to the sport and recreation industries. Topics will include: the unique nature of sport and recreation marketing, consumers and their behaviors, product planning, distribution, pricing and promotion; strategic planning, and sponsorships. |
Prerequisite LSR2134 or APA2134. This course cannot be combined for credits with APA4145. |
|
Haut |
LSR4156 |
Heritage Interpretation |
(3,0,0) 3 cr. |
Interpretation of natural, cultural and historical heritage; settings for interpretation, including national and provincial parks, nature reserves, historical sites, and museums; characteristics of user groups communication theories, principles and practices; interpretive media and techniques; planning and evaluation; issues in heritage interpretation; field experiences. |
|
Haut |
LSR4255 |
Practicum |
6 cr. |
The 400 hours internship will be done in leisure organizations under the supervision of a professor of the Department and a recreationist from the host organization. A final report containing a critical analysis of the internship will be required. |
This course is restricted to third or fourth year honours students who are approuved by the professor in charge. |
|
Haut |
LSR4335 |
Recreation Open Space Systems Planning |
(3,0,0) 3 cr. |
Biological, social, and economic perspectives of open space; the urban-regional context; contrasts between resource-oriented and user-oriented planning; stages of the planning process including inventory, goal formulation, analysis, options and strategies; public participation in the planning process; evolution of urban recreational open space; laboratories and field trips. |
|
Haut |
LSR4500 |
Thèmes spéciaux en loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude d'un problème actuel en loisir, le contenu et la structure peuvent changer d'année en année selon les ressources disponibles. |
|
Haut |
LSR4501 |
Thèmes spéciaux en loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude d'un problème actuel en loisir; le contenu et la structure peuvent changer d'année en année selon les ressources disponibles. |
Préalable : permission du département. |
|
Haut |
LSR4506 |
Méthodes opérationnelles en loisir et sport |
(3,0,0) 3 cr. |
Les coûts du loisir et du sport; leurs conséquences sur les conditions d'optimisation d'un organisme de loisir et de sport; les composantes du processus de productivité; les mesures de profitabilité, les méthodes de rentabilité, les méthodes d'évaluation et de contrôle. |
Préalable : LSR2534 ou APA2534. Ce cours ne peut être combiné pour fin de crédits avec APA4506. |
|
Haut |
LSR4508 |
Développement des ressources touristiques |
(3,0,0) 3 cr. |
Étude des ressources naturelles et culturelles et de leur mise en valeur dans la création de produits touristiques et de plans de développement touristique; capacité de charge culturelle, sociale et physique, processus de développement qui maximise les bénéfices et réduit les impacts négatifs du tourisme. |
Préalable : LSR2522. |
|
Haut |
LSR4510 |
Le loisir et le futur |
(3,0,0) 3 cr. |
Identification et étude des facteurs démographiques, psychologiques, politiques et économiques influençant les ressources, les attitudes, les valeurs et les comportements récréatifs futurs; méthodes de prévision; conséquences pour le système d'intervention. |
|
Haut |
LSR4531 |
Design des sites récréatifs |
(3,0,0) 3 cr. |
Initiation au processus du design des sites récréatifs; buts, fonctions et esthétique des sites récréatifs; éléments de design de base; rôles des divers intervenants dans le processus; précédents influençant les designs actuels. Laboratoires et expériences sur le terrain. |
Préalable : LSR2521. |
|
Haut |
LSR4545 |
Marketing en sport et loisir |
(3,0,0) 3 cr. |
Application des principes de marketing à l'industrie du sport et du loisir. Comparaison des pratiques conventionnelles en matière de marketing et de celles utilisées dans le domaine du sport et du loisir. Analyse critique des théories de marketing spécifique à l'industrie du sport et du loisir. Nature unique du marketing sportif et récréatif; comportement du consommateur; planification, prix, distribution et promotion de produits; planification stratégique et commandite. |
Préalable : LSR2534 ou APA2534. Ce cours ne peut être combiné pour fin de crédits avec APA4545. |
|
Haut |
LSR4556 |
Interprétation du patrimoine |
(3,0,0) 3 cr. |
Interprétation du patrimoine naturel, culturel et historique; parcs nationaux et provinciaux, réserves écologiques, lieux historiques et musées; caractéristiques des groupes d'usagers; théories, principes et pratiques en communication; média et techniques d'interprétation; planification et méthodes d'évaluation; problèmes en interprétation; expériences sur le terrain. |
|
Haut |
LSR4655 |
Stage |
6 cr. |
L'internat de 400 heures de pratique se fera au sein d'organismes de loisir sous la supervision d'un professeur du Département et d'un récréologue professionnel de l'organisme d'accueil. Rédaction d'un rapport d'analyse critique du stage. |
Ce cours est seulement ouvert aux étudiant(e)s de 3ième ou 4ième année de la spécialisation qui ont la permission du professeur responsable du cours. |
|
Haut |
LSR4735 |
Planification des ensembles et espaces récréatifs |
(3,0,0) 3 cr. |
Perspectives biologiques, sociales et économiques des espaces récréatifs; contexte urbain et régional; différences entre la planification conçue en fonction de l'usager et la planification conçue en fonction des ressources; étapes de la planification : inventaire, formulation des objectifs, analyse des solutions de rechange et stratégies; participation publique durant le processus; évolution des aménagements récréatifs urbains. Laboratoires et expériences sur le terrain. |
|
Haut |
LSR4980 |
Lectures dirigées en loisir I / Directed Readings in Leisure I |
(3,0,0) 3 cr. |
Lectures effectuées sous la direction d'un(e) professeur(e) afin d'approfondir un aspect particulier du loisir. |
|
Haut |
LSR4981 |
Lectures dirigées en loisir II / Directed Readings in Leisure II |
(3,0,0) 3 cr. |
Lectures effectuées sous la direction d'un(e) professeur(e) afin d'approfondir un aspect particulier du loisir. |
|
Haut |
Dernire modification : 2015.08.05