MEDICINE

1107 1108 1200 1201 1202 1507 1508 1600 1601 1602
2101 2102 2103 2104 2105 2106 2107 2108 2109 2200
2201 2202 2203 2501 2502 2503 2504 2505 2506 2507
2508 2509 2600 2601 2602 2603        
 
MED1107 Rural Week  
The rural week offers students, early in the medical education, an opportunity to experience a typical rural medical practice. Upon completion of the rural week, the student will: understand the multifaceted role of the rural physician; appreciate and understand the role of all members of the health care team in the delivery of rural health care; have an opportunity to work in a medical office and experience direct patient contact in a professional manner; better understand the lifestyle of the rural physician both at work and in interaction with the community.
  Top
 
MED1108 Physician Skills Development (part 1)  
This longitudinal course introduces the student to interviewing skills with an emphasis on establishing good communication between the physician and the patient, effective history taking and physical examination. Small group sessions occur with tutors, and students have a first exposure to clinical settings.
  Top
 
MED1200 Introduction Unit to the Profession (part 1)  
A three-week unit: introduces learning strategies, leadership, ethics, humanities, history of medicine, gender and health, aboriginal health, health advocacy, professionalism, patient safety, interprofessionalism, wellness and physician health.
  Top
 
MED1201 Foundations Unit  
A thirteen-week unit: inlcudes basic principles of molecular and cellular biology, genetics, immunology, microbiology, blood cells, and neoplasia. Also includes embryology, structure of the human body with emphasis on the musculoskeletal system, and an introduction to pharmacology. The social context of health problems and medical practice are also considered.
  Top
 
MED1202 Unit I  
A nineteen-week unit: includes the homeostatic control of body systems, oxygen transport, and hemostatis. The embryology, anatomy, histology, physiology and pathophysiology of the cardiovascular, respiratory and renal systems and disorders involving one or more of these systems are studied. Approaches to treatment, including pharmacotherapeutics, are discussed. Risk factors, prevention and the impact of health problems on individuals and populations are covered.
  Top
 
MED1507 Semaine en milieu rural  
La semaine en milieu rural fournit aux étudiants, dès le début de leurs études médicales, l'occasion de se familiariser avec la médecine telle qu'elle est habituellement pratiquée en milieu rural. À la fin de leur semaine en milieu rural, les étudiants seront en mesure de comprendre le rôle polyvalent que joue le médecin dans le cadre de sa pratique en milieu rural; de comprendre et d'apprécier le rôle de tous les membres de l'équipe de soins participant à la prestation des soins en milieu rural; de travailler dans un cabinet de médecin et d'être en contact direct avec les patients de façon professionnelle; de mieux comprendre le mode de vie d'un médecin oeuvrant en milieu rural, tant dans le cadre de son travail que dans ses interactions au sein de la communauté.
  Top
 
MED1508 Développement des aptitudes cliniques (partie 1)  
Ce cours longitudinal initie les étudiants aux techniques d'entrevue, en mettant l'accent sur l'établissement d'une bonne communication entre le médecin et son patient ainsi que la consignation d'une amamnèse et l'exécution d'un examen médical efficaces. Séances en petits groupes animées par des tuteurs. Exposition à des conditions cliniques pour la première fois.
  Top
 
MED1600 Unité d'introduction à la profession (partie 1)  
Unité de 3 semaines portant sur l'initiation aux stratégies d'apprentissage, au leadership, aux humanités, à l'histoire de la médecine, à l'équité en matière des sexes, à la santé des autochtones, à la promotion de la santé, au professionnalisme, à la sécurité des patients, à l'interprofessionnalisme, au bien-être et à la santé des médecins.
  Top
 
MED1601 Unité des fondements  
Unité de 13 semaines portant sur les principes de base de la biologie moléculaire et cellulaire, de la génétique, de l'immunologie, de la microbiologie, des globules sanguins et de la néoplasie. Porte également sur l'embryologie, la structure du corps humain, en mettant l'accent sur l'appareil locomoteur et une introduction à la pharmacologie. Étude du contexte social des problèmes de santé et de la pratique médicale.
  Top
 
MED1602 Unité I  
Unité de 19 semaines portant sur le contrôle homéostatique des systèmes et appareils de l'organisme, du transfert de l'oxygène et de l'hémostase. Étude de l'embryologie, l'anatomie, l'histologie, la physiologie et la pathophysiologie des appareils cardiovasculaire, respiratoire et rénal, de même que des troubles qui touchent un ou plusieurs de ces appareils. Discussion des approches aux traitements, y compris des pharmacothérapies. Traitement des facteurs de risque, de la prévention et des répercussions des problèmes de santé sur les personnes et les populations.
  Top
 
MED2101 Endocrinology  
The study of endocrine and metabolic disorders will involve the integration of basic sciences and clinical problems. Students will learn to recognize the clinical presentation of these disorders, employ investigative procedures, interpret the results and provide appropriate treatment and care. The importance of self-management of chronic disorders such as diabetes mellitus will be emphasized. This five-week course will comprise the study of disorders of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis, thyroid, endocrine pancreas, mineral and lipid metabolism.
  Top
 
MED2102 Human Reproduction and Sexuality  
Study period of five weeks duration. Through clinical examples, students explore the anatomy, development and histology of the female and male genital systems. The study includes vaginal bleeding, contraception, pregnancy, and an assessment of neonatal well-being, as well as breast and scrotal assessment. Emphasis is placed on the special characteristics of history taking and examining men, non-pregnant and pregnant women. The study of the physiological, psychological, cultural and social factors associated with sexual development, fertility, sexually transmitted diseases and senescence completes the program.
  Top
 
MED2103 Musculoskeletal  
The five-week study of musculoskeletal disorders is based on the knowledge of the embryological development, anatomy, histology and radiology of the normal skeleton, muscles, vascular supply and innervation. The pathophysiology and symptomatology of the common and important inflammatory, degenerative, traumatic, neoplastic and metabolic disorders are explored. Students learn the interpretation of laboratory tests and the clinical skills relevant to the examination of the musculoskeletal system.
  Top
 
MED2104 Nervous System  
Six weeks in the second year are spent examining the development, anatomy, pharmacology, physiology and pathophysiology of the central and peripheral nervous systems. Clinical problems encompass the role of disturbed genetic mechanisms in neurological diseases as well as cases related to circulatory, degenerative, neoplastic and infectious disorders. Bedside neurological examination, investigative methods and principles of appropriate treatment complete the program.
  Top
 
MED2105 Mind  
Five weeks are devoted to the study of important and common psychiatric problems that are likely to be encountered in family practice. The problems range from behavioural problems in children through family dysfunction, functional psychoses, anxiety and personality disorders, to the problems associated with physical illness, alcohol and drug drug abuse, degenerative disorders and so on. The ethical and medico-legal questions are discussed in context with emphasis on societal implications, namely AIDS, child abuse, and the psychogeriatric
  Top
 
MED2106 Special Senses  
The most important concepts and common disorders in dermatology, otolaryngology and ophthalmology are discussed during a three week period. The skills in the performance of proper procedures for diagnosis and treatment of minor and urgent disorders are acquired. Emphasis is placed on the recognition of manifestations of common systemic disorders.
  Top
 
MED2107 Gastrointestinal  
This six-week block is centered on the common and important disorders of the gastrointestinal tract, liver, biliary tree and pancreas. Knowledge of the anatomy, histology and physiology of the alimentary tract is acquired in exploring the mechanisms underlying the patient's complaints. The students will acquire clinical skills related to interviewing, physical examination, planning and interpretation of diagnostic investigations and therapeutic modalities.
  Top
 
MED2108 Physician Skills Development (part 2)  
Longitudinal course builds on interviewing skills including sensitive issues, effective history taking and physical examination. Tutor-led small group sessions continue, with further exposure to clinical settings.
  Top
 
MED2109 Mandatory Clinical Week  
This one-week placement provides students with an opportunity to enhance their clinical skills or explore clinical areas in order to facilitate decision-making regarding future training. The objectives for this placement will vary depending on the main goal to be achieved by the student.
  Top
 
MED2200 Introduction Unit to the Profession (part 2)  
A one-week unit: elaborates the topics introduced in the first year Introduction to the Profession (I) Unit
  Top
 
MED2201 Unit II  
A fifteen-week unit: includes the embryology, anatomy, histology, physiology and pathophysiology of the endocrine systems, of the male and female reproductive systems, and of the gastrointestinal and hepatobiliary systems and their common and important disorders. Also covers interpretation of tests and treatment of disorders, including pharmacotherapeutics. Risk factors, prevention, nutrition, and the impact of selected conditions on individuals and populations are discussed.
  Top
 
MED2202 Unit III  
A nine-week unit includes: the embryology, anatomy, histology, physiology and pathophysiology of the nervous system, including the eye and the ear, and their common and important disorders. The study of the mind and the common and important psychiatric conditions are included, the interpretation of tests and treatment of disorders, including pharmacotherapeutics. The epidemiology, prevention, and impact of neurological and mental conditions on individuals and populations are covered.
  Top
 
MED2203 Integration Unit  
A nine-week unit: integrates previously acquired knowledge with the use of more complex patient cases. Particular attention is given to the pediatric patient, the geriatric patient, the management of pain, palliative care, pharmacotherapeutics, international health, complementary and alternative medicine, occupational and envrionmental health, and health systems. Approaches to prevention, behaviour change and management of complex cases are covered.
  Top
 
MED2501 Endocrinologie  
Module de cinq semaines axé sur l'étude des troubles endocriniens et métaboliques, au moyen de l'intégration des sciences fondamentales et de problèmes cliniques. Les futurs médecins apprennent à reconnaître les manifestations cliniques de ces affections, à mettre en pratique des démarches d'investigation, à interpréter les résultats et à prodiguer le traitement et les soins appropriés. Insistance sur l'importance de l'autogestion de maladies chroniques comme le diabète sucré. Le cours comporte l'étude des troubles de l'axe hypothalamo-hypophysaire-surrénal, de la thyroïde, du pancréas endocrine et du métabolisme des minéraux et des lipides.
  Top
 
MED2502 Appareil reproducteur et sexualité  
Module de cinq semaines. À la lumière de cas cliniques, les futurs médecins étudient les caractéristiques anatomiques, embryologiques et histologiques des appareils reproducteurs de la femme et de l'homme. Le champ d'études inclura également les saignements vaginaux, la contraception, la grossesse, l'évaluation de la santé du nouveau-né et l'évaluation du sein et du scrotum. Insistance sur les particularités des antécédents médicaux et de l'examen physique des hommes, des femmes enceintes et des femmes en général. Étude des facteurs physiologiques, psychologiques, culturels et sociaux liés au développement sexuel, à la fertilité, aux maladies transmises sexuellement et à la sénescence.
  Top
 
MED2503 Appareil locomoteur  
Module de cinq semaines consacré à l'étude des troubles locomoteurs et basé sur la connaissance des caractéristiques embryologiques, anatomiques, histologiques et radiologiques normales des os, des muscles, du système vasculaire et de l'innervation. Examen de la physiopathologie et de la symptomatologie des troubles inflammatoires, dégénératifs, traumatiques, néoplasiques et métaboliques les plus fréquents et les plus graves. Acquisition des compétences cliniques nécessaires pour l'examen de l'appareil locomoteur et initiation à l'interprétation des tests de laboratoire.
  Top
 
MED2504 Système nerveux  
Module de six semaines, à la deuxième année d'études, consacré à l'étude du développement, de l'anatomie et de la neurobiologie, de la physiologie et de la physiopathologie des systèmes nerveux central et périphérique et des aspects pharmacologiques connexes. Les problèmes cliniques abordent entre autres le rôle des dérèglements génétiques dans les maladies neurologiques et les cas de troubles circulatoires, dégénératifs, néoplasiques et infectieux. L'examen neurologique au chevet du patient, les méthodes d'investigation et les principes de traitement complètent le programme.
  Top
 
MED2505 Psychisme  
Module de cinq semaines consacré à l'étude des problèmes psychiatriques les plus fréquents et les plus graves en médecine familiale; troubles de comportement chez les enfants, dysfonctionnements familiaux, psychoses fonctionnelles, anxiété, troubles de la personalité, problèmes découlant d'une maladie physique, de l'abus d'alcool et de drogues, maladies dégénératives, etc. Étude en contexte des questions déontologiques et médico-juridiques, avec une insistance particulière sur les conséquences dans la société, par exemple, au SIDA, à la violence contre les enfants, aux patients en psychogériatrie.
  Top
 
MED2506 Appareil sensoriel  
Module de trois semaines consacré à l'examen des notions les plus importantes et des troubles courants en dermatologie, en oto-rhino-laryngologie et en ophtalmologie. Acquisition des compétences requises pour diagnostiquer et traiter les troubles mineurs et urgents. L'accent est mis sur la reconnaissance des manifestations des troubles généraux les plus fréquents.
  Top
 
MED2507 Appareil digestif  
Module de six semaines axé sur les troubles les plus fréquents et les plus graves du tractus gastro-intestinal, du foie, du cholédoque et du pancréas. Apprentissage des caractéristiques anatomiques, histologiques et physiologiques du tractus digestif par l'examen des mécanismes sous-jacents aux maux dont se plaignent les malades. Acquisition des compétences cliniques requises l'anamnèse, l'examen physique, la planification des investigations diagnostiques et leur interprétation et les modalités thérapeutiques.
  Top
 
MED2508 Développement des aptitudes cliniques (partie 2)  
Cours longitudinal misant sur les techniques d'entrevue, y compris les sujets délicats, la consignation d'une anamnèse et l'exécution d'un examen médical efficaces. Poursuite de séances en petits groupes animées par des tuteurs et de l'exposition à des conditions cliniques.
  Top
 
MED2509 Semaine obligatoire de stage clinique  
Placement d'une semaine permettant aux étudiants de perfectionner leurs compétences cliniques ou d'explorer des domaines cliniques dans le but de faciliter leur décision à l'égard de leur formation ultérieure. Les objectifs de ce placement varieront selon le but principal visé par chaque étudiant.
  Top
 
MED2600 Unité d'introduction à la profession - Unité II  
Unité d'une semaine expliquant davantage les sujets abordés dans le cours Introduction à la profession - Unité I de la première année.
  Top
 
MED2601 Unité II  
Unité de 15 semaines portant sur l'embryologie, l'anatomie, l'histologie, la physiologie et la pathophysiologie de l'appareil endocrinien, du système reproducteur féminin et masculin, de l'appareil digestif, de la sphère hépato-biliaire ainsi que des troubles importants et fréquents qui y sont associés. Interprétation des analyses et traitement des troubles, y compris la pharmacothérapie. Discussion des facteurs de risque, de la prévention, de la nutrition et des répercussions de certain états sur les personnes et les populations.
  Top
 
MED2602 Unité III  
Unité de neuf semaines portant sur l'embryologie, l'anatomie, l'histologie, la physiologie et la pathophysiologie du système nerveux, incluant l'oeil et l'oreille, de même que les troubles importants et fréquents qui y sont associés. L'étude du cerveau ainsi que des troubles psychiatriques importants et fréquents qui y sont associés, de même que l'interprétation des analyses et le traitement des troubles, incluant la pharmacothérapie. Discussion de l'épidémiologie, de la prévention et des troubles neurologiques et mentaux sur les personnes et les populations.
  Top
 
MED2603 Unité d'intégration  
Unité de neuf semaines intégrant les connaissances déjà acquises en utilisant des cas plus complexes. Une attention particulière est accordée aux patients pédiatriques et gériatriques, à la gestion de la douleur, aux soins palliatifs, à la pharmacothérapie, à la santé internationale, à la médecine parallèle ou douce, à la santé environnementale et au travail ainsi qu'aux systèmes de santé. Discussion des approches en matière de prévention, de modification comportementale et de gestion de cas complexes.
  Top
© University of Ottawa
For additional information, consult our list of contacts.
Last updated: 2014.04.01