About U of O
Prospective Students
Students
Services
Academics
Research
News & Events
Alumni & Friends
FrançaisLibrariesMapsKeyword Search and DirectoriesCoursesU of O Home


Current calendars

Faculty calendars

Arts
Education
Engineering
Health Sciences
Law (Civil Law)
Law (Common Law)
Management
Medicine
Social Sciences
Science

Programs
Courses

Archived Calendars

See List

Contact Information

Infoservice
Tabaret Hall
75 Laurier Av. E.
Ottawa, ON, Canada
K1N 6N5

Tel: 613-562-5630
Toll-free phone:
1-877-868-8292
Fax:613-562-5323

[email protected]

InfoAdmission
Tel: 613-562-5315
Toll-free phone:
1-877-868-8292 (#5315)

[email protected]
 
 
Calendars > Courses > SECOND-LANGUAGE TEACHING

SECOND-LANGUAGE TEACHING

1100 1101 1500 1501 2101 2102 2124 2501 2502 2524
3100 3101 3103 3104 3105 3500 3501 3502 3504 3505
4100 4101 4500 4501            

 
 
DLS1100 Introduction to Second Language Teaching I 3 cr.
Introduction to second language teaching : definition, basic concepts, related disciplines and overview of their respective contributions. Study of major trends in the evolution of second language teaching. Critical overview of traditional, audiolingual, cognitive, communicative and selected current approaches and methods.
  Top
 
DLS1101 Introduction to Second Language Teaching II 3 cr.
Study of the contexts of second language teaching; basic concepts in curriculum design and lesson planning; overview of the four language skills and their integration; overview of grammar instruction; vocabulatory and pronunciation; introduction to basic concepts in testing.
Prerequisite: DLS1100.
  Top
 
DLS1500 Introduction à la didactique des langues secondes I 3 cr.
Introduction à la didactique des langues secondes : la définition, les schémas conceptuels, les disciplines connexes et leurs contributions respectives. Étude des grands courants qui ont marqué l'évolution de la didactique des langues secondes. Aperçu critique des approches traditionnelle, audio-orale, cognitive, communicative et de quelques approches et méthodes contemporaines.
  Top
 
DLS1501 Introduction à la didactique des langues secondes II 3 cr.
Étude de contextes de l'enseignement des langues secondes, de concepts de base en élaboration de programme et de planification de leçons. Aperçu des quatre habiletés langagières et de leur intégration, de l'enseignement de la grammaire, du vocabulaire et de la phonétique et introduction à des concepts de base en évaluation.
Préalable : DLS1500.
  Top
 
DLS2101 Listening and Reading 3 cr.
Implications of psycholinguistic theory for teaching listening and reading comprehension skills. Practice in designing programmes, materials and exercises adapted to different clienteles and consistent with current psycholinguistic principles. This course is reserved for students registered in the B.A. in SLT.
Prerequisite or corequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS2102 Speaking and Writing 3 cr.
Implications of psycholinguistic theory for teaching speaking and writing skills. Practice in designing programmes, materials and exercises adapted to different clienteles and consistent with current psycholinguistic principles. This course is reserved for students registered in the B.A. in SLT.
Prerequisite or corequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS2124 Phonetics Applied to Second Language Teaching 3 cr.
Introduction to phonetic principles and their application to teaching and correcting second language pronunciation.
(Also offered as LIN2124.) Prerequisite: DLS 1101
  Top
 
DLS2501 Compréhension orale et écrite 3 cr.
Implications de la théorie psycholinguistique pour l'enseignement des habiletés réceptives. Élaboration de programmes, de matériel pédagogique et d'exercices, compte tenu des postulats psycholinguistiques et des différents publics étudiants. Ce cours est réservé aux étudiants admis au B.A. en DLS.
Préalable ou concomitant : DLS1501.
  Top
 
DLS2502 Expression orale et écrite 3 cr.
Implications de la théorie psycholinguistique pour l'enseignement des habiletés orales. Élaboration de programmes, de matériel pédagogique et d'exercices, compte tenu des postulats psycholinguistiques et des différents publics étudiants. Ce cours est réservé aux étudiants admis au B.A. en DLS.
Préalable ou concomitant : DLS1501.
  Top
 
DLS2524 Phonétique appliquée à l'enseignement des langues secondes 3 cr.
Introduction aux principes de la phonétique; applications à l'enseignement et à la correction de la prononciation d'une langue seconde
(Aussi offert sous la cote LIN2524.) Préalable: DLS 1501
  Top
 
DLS3100 Classroom Observation and Related Research 3 cr.
Systematic observation and analysis of selected second language classes work with master teacher, including aspects of class preparation, teaching process, student assessment and program evaluation.
Prerequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS3101 Educational Technology and Second Language Teaching 3 cr.
Examination of Information Communication Technology; computers and Internet; analysis of pedagogical, practical, theoretical and "real world" issues in second language education; digitalization of texts, images, sound and video-CD-ROMS and DVD software and website evaluation; integration of technologies, e-mail and Internet-Based communication in the classroom.
Prerequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS3103 English for Specific Purposes 3 cr.
Origins and development of ESP in educational and occupational contexts. Basic principles and techniques in needs assessment and course design. Appropriate applications. Examples of ESP curricula, materials, methodologies and assessment techniques.
Prerequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS3104 Curriculum and Teaching Materials in Second Language Education 3 cr.
Principles of curriculum development. Practice in the development of a variety of syllabus types, with emphasis on selection, sequencing and integration of components. Skill and subject integration. Critical evaluation of teaching materials.
Prerequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS3105 Language Education in a Multicultural Setting: from Theory to Practice 3 cr.
An overview of the history, theoretical foundations and educational policies of multicultural and anti-racist education in Canada. Role of culture in language learning and teaching. Description of existing models of multicultural and anti-racist education. Development of a theoretical framework for language teaching in a multicultural classroom. Classroom practice: methodology, design of teaching materials and evaluation.
Prerequisite: DLS1101.
  Top
 
DLS3500 Observation de classe et recherche en situation d'enseignement 3 cr.
Observation systématique et analyse de situations d'enseignement; enseignement pratique guidé comportant, la préparation de leçons, l'étude de l'acte d'enseignement, l'évaluation des étudiants et l'analyse critique des programmes.
Préalable : DLS1501.
  Top
 
DLS3501 Technologie éducative et didactique des langues secondes 3 cr.
Questions théoriques, pédagogiques, pratiques et problèmes d'actualité en enseignement des langues en lien avec les technologies de l'information et de la communication, l'ordinateur et l'Internet. Numérisation de textes, images, sons et vidéos-CD-ROMS et DVD. Évaluation de didacticiels et de sites Internet. Courrier électronique, technologies interactives en ligne et communication via l'Internet dans la salle de classe.
Préalable : DLS1501.
  Top
 
DLS3502 L'immersion française 3 cr.
Types de programmes d'immersion et situations d'implantation. Étude des principaux résultats de recherche, de la méthodologie, du matériel pédagogique et des techniques d'évaluation. Implications socio-culturelles. Les étudiants pourront, dans leurs lectures et travaux, mettre l'accent sur l'un ou l'autre des niveaux primaire, moyen, intermédiaire ou supérieur.
Préalable : DLS1501.
  Top
 
DLS3504 Curriculum et matériel pédagogique en didactique des langues secondes 3 cr.
Principes d'élaboration d'un curriculum. Exercices de développement de divers types de syllabus aux plans de la sélection, de la gradation et de l'intégration. Intégration des matières et des savoirs. Application des principes à l'analyse critique de matériel pédagogique.
Préalable : DLS1501.
  Top
 
DLS3505 Enseignement des langues en milieu multiculturel: de la théorie à la pratique 3 cr.
Aperçu de l'histoire, des théories fondamentales et des politiques éducationnelles de l'enseignement multiculturel et antiraciste au Canada. Rôle de la culture dans l'apprentissage et l'enseignement des langues. Description des modèles actuels pour l'enseignement multiculturel et antiraciste. Élaboration d'une structure théorique pour l'enseignement des langues en milieu multiculturel. Applications pratiques en classe: méthodologie, conception du matériel pédagogique et évaluation.
Préalable : DLS1501.
  Top
 
DLS4100 Topics in Second Language Teaching 3 cr.
 
Prerequisites: DLS 1101 and permission of a program advisor.
  Top
 
DLS4101 Teaching Grammar 3 cr.
Introduction to the issues of the role of grammar in second language teaching; role of explicit grammar teaching in the acquisition of both oral and written communicative competence. Introduction to explicit and implicit strategies to facilitate acquisition of grammatical knowledge; grammar correction activities.
Prerequisites: DLS 1101 and LIN 2103.
  Top
 
DLS4500 Thèmes choisis en didactique des langues secondes 3 cr.
 
Préalables: DLS 1501 et permission d'un conseiller du programme.
  Top
 
DLS4501 Didactique de la grammaire 3 cr.
Sensibilisation à la problématique grammaticale dans un cours de langue seconde; place et utilité de l'enseignement explicite de la grammaire dans l'acquisition de la compétence de la communication orale et de la communication écrite. Initiation aux diverses techniques d'enseignement; approche explicite et implicite. Exercices de grammaire.
Préalables: DLS 1501 et LIN 2503.
  Top
     
 


 

About U of O | Prospective Students | Students | Services | Academics | Research | News and Events | Alumni and Friends



System requirements | Feedback | Privacy Policy | Accessibility

© University of Ottawa
If you are looking for additional information, please contact us.
Technical questions or comments about this site? Last updated: 2015.08.06