|
|
|
|
|
|
|
Calendars > Courses > HEALTH SCIENCES
HEALTH SCIENCES
HSS1101 |
Determinants of health |
(3,0,0) 3 cr. |
Review of the basics of health sciences including the concepts of health and wellness, illness and disease. Examination of the determinants of health including the biological, psychological, sociological and environmental determinants of health. Study of healthy lifestyle, prevention of diseases and life's challenges |
|
Top |
HSS1501 |
Déterminants de la santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Examen des éléments essentiels des sciences de la santé, en particulier les concepts de santé et de bien-être, de problème de santé et de maladie. Étude des déterminants de la santé y compris les déterminants biologiques, psychologiques, sociologiques et environnementaux. Examen d'un mode de vie sain, de la prévention des maladies et des grands défis de la vie. |
|
Top |
HSS2101 |
Health Problems |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to factors leading to human health problems. Introduction to disease pathology. Immune response to infectious and neoplastic diseases. Pathology of acute, degenerative and chronic diseases (cancer, heart diseases and neurological problems). |
Pre-requisite: HSS1101 |
|
Top |
HSS2102 |
Language, communication and health |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to the concepts and principles of communication used in the development of therapeutic relationships. Verbal and non-verbal components of communication. Practice with interview techniques and communication strategies for health professionals. The influence of culture on communication and the development of relationships. |
|
Top |
HSS2103 |
Experience of Illness Impairment, Disability and Care |
(3,0,0) 3 cr. |
Various aspects of daily life when living with an illness or a disability. Techniques to facilitate personal care, transfers, and mobility when living with a physical disability. Protection of the caregiver and accident prevention. Techniques to facilitate communication with persons living with cognitive deficits. |
|
Top |
HSS2104 |
Human Activity, Occupation and Health |
(3,0,0) 3 cr. |
Examination of human activity and occupation as processes affecting human health. Workplace and environmental health hazards. Medical conditions, disorders and diseases of occupational origin. Examination of the role of the government, employer and employee in promoting workplace health. |
Pre-requisite: HSS1101 |
|
Top |
HSS2111 |
Posture, Movement and Injuries Prevention |
(3,0,0) 3 cr. |
Understanding normal human posture and movement related to functional tasks. Prevention of musculoskeletal injuries related to posture and movement. |
Prerequisites: ANP1102 or APA1213. |
|
Top |
HSS2121 |
History of Health Care |
(3,0,0) 3 cr. |
The focus will be on the history of health and health care system placed in its social, cultural and political context. Ideas, events and people are introduced and examined for their influence, interrelationships and significance. Special attention will be given to the place of the non-physician health professional in the scheme of events and on the development of multidisciplinary team approach. |
|
Top |
HSS2381 |
Measurement and Data Analysis |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to measurement and data analysis in health sciences. Use of computer applications to analyze, manage and present scientific data. Focus on application of such concepts as central tendency, variability, measuring association and testing hypotheses, within the health sciences. |
This course cannot be combined for credits with PSY2106. |
|
Top |
HSS2501 |
Problèmes de santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux facteurs causant l'apparition de problèmes de santé chez l'homme. Introduction à l'étude de la pathologie humaine. Réponse immunitaire aux maldies infectieuses et néoplasique. Pathologie des maladies aiguës, dégénératives et chroniques (cancer, cardiopathies et affections neurologiques). |
Préalable : HSS1501 |
|
Top |
HSS2502 |
Langage, communication et santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux concepts et aux principes de la communication utilisées dans l'establissment de relations thérapeutiques. Études de composantes verbales et non verbales de la communication. Mise en pratique des techniques d'entrevue et des stratégies de communication utilisées par les professionnels de la santé. Examen de l'influence de la culture sur la communication et l'establissement de relations |
|
Top |
HSS2503 |
L'expérience de la maladie, de la déficience, du handicap etdes soins |
(3,0,0) 3 cr. |
Divers aspects de la vie quotidienne d'une personne vivant avec une maladie ou un handicap. Techniques visant à faciliter les soins personnels, les transferts et la mobilité pour la personne ayant une déficience physique. Protection de la personne soignante et prévention des accidents. Techniques facilitant la communication auprès d'une personne vivant avec un déficit cognitif. |
|
Top |
HSS2504 |
Activité humaine, travail et santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Examen de l'activité humaine et du travail en tant que processus influant sur la santé. Étude des risques professionnels et autres dangers pour la santé. Troubles médicaux, affections et maladies d'origine professionnelle. Examen du rôle du gouvernement et de l'employeur dans la promotion de la santé au travail. |
Préalable: HSS1501 |
|
Top |
HSS2511 |
Posture, mouvement et prévention des blessures |
(3,0,0) 3 cr. |
Compréhension des principes de posture chez l'humain et des principes de mouvement reliés aux activités fonctionnelles. Prévention des blessures musculosquelettiques reliés à la posture et au mouvement. |
Préalable : ANP1502 ou APA1613. |
|
Top |
HSS2521 |
Histoire des soins de santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Le cours est axé sur l'histoire de la santé et du système de soins de santé étudiés dans leur contexte social, culturel et politique. Dans ce cadre, les idées, les événements et les gens sont présentés et analysés du point de vue de leur influence, de leur interdépendance et de leur portée historique. Une attention particulière est accordée au rôle des professionnels de la santé autres que les médecins dans le cours des événements et le développement de l'approche pluridisciplinaire. |
|
Top |
HSS2525 |
Introduction à l'analyse du son pour les sciences de la parole et l'ouïe |
3 cr. |
Introduction pour non-spécialistes aux principes d'analyse de signaux acoustiques en vue des applications aux troubles d'audition, de perception, et de production de la parole. Mesures d'amplitude, de fréquence, de durée sur des ondes simples et complexes. Manipulation des paramètres acoustiques de stimuli digitalisés dans le but de définir les attributs des systèmes psychoacoustiques et perceptifs. Des sessions de travail auront lieu dans nos laboratoires. |
|
Top |
HSS2781 |
Mesure et analyse des données |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction à la mesure et à l'analyse des données dans le domain des sciences de la santé. Utilisation des applications informatiques pour analyser, gérer et présenter des données scientifiques.L'accent est mis sur l'application de concepts tels la tendance centrale, la variabilité, la mesure d'association et le test d'hypothèse dans le champ des sciences de la santé. |
Ce cours ne peut être combiné pour fin de crédits avec PSY2506. |
|
Top |
HSS3101 |
Health Research: Quantitative and Qualitative Approaches |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to qualitative and quantitative research paradigms and designs. Methodological issues. Collection, collation, analysis and interpretation of qualitative and quantitative health data. Ethical implications of health research. Use of descriptive and inferential statistics. Critical analysis of qualitative and quantitative scientific publications in health. |
Prerequisite: HSS2381 |
|
Top |
HSS3104 |
Partnership Program: Visiting a Person Living with an I llness or a Disability |
(3,0,0) 3 cr. |
Knowledge of community agencies related to health. The student is paired with a community agency and a person, identified by the agency, who has physical or emotional problems which impact on his or her daily life. This experiential learning aims at developing attitudes of active listening and empathy. |
|
Top |
HSS3106 |
Introduction to Pharmacology |
(3,0,0) 3 cr. |
Understanding of the methods of action of main drug classes, their toxicity, and method of administration. Particular focus on social and medical problems related to consumption of medications (limited access among the poor, prescription compliance, interactions between prescribed and non-prescribed drugs, medication abuse, etc.). Mechanisms regulating the development and approval of new drugs. |
Prerequisite: HSS2101. |
|
Top |
HSS3301 |
Biological basis of diseases |
(3,0,0) 3 cr. |
Examination of the differential and additive impact of biology, genetics, existing medical conditions on disease development. Examination of molecular mechanisms including gene expression, intracellular signaling and receptor ligand interactions. Complex interactions of biology, genetics and behaviour will also be examined. |
Pre-requisite: HSS2101 |
|
Top |
HSS3303 |
Environment and health |
(3,0,0) 3 cr. |
Examination of the impact of environment including pollution, climate change and extreme heat and cold on human health. Assess the potential for environmental contamination from human activity and the consequences thereof for human health and wellbeing. Discuss the impact of novel contaminants of the environment on human health. |
Pre-requisite: HSS2101 |
|
Top |
HSS3321 |
Sociology of health |
(3,0,0) 3 cr. |
Social determinants of individual and population health and the related factors that shape health and illness in Canada. Examine the effect of poverty, social networks, lifestyle and community factors on the health of Canadians. Study the impact of the social structure on the Canadian health care system and the examination of the socio-historical context. |
Pre-requisite: HSS1101. Cannot be combined for credit with APA3142 and SOC2101 |
|
Top |
HSS3332 |
Technology and health care |
(3,0,0) 3 cr. |
Examination of the role of technology in health care including diagnostic tests (x-rays, MRI, CAT scans) genetic screening, reproductive technologies, new bio-tech therapies (gene therapy, stem cells). A discussion of the social implications including limitations on the access (waiting lists, availability, affordability), ethical considerations, predictive value of the tests and promises of new technology. |
Pre-requisite: HSS2101 |
|
Top |
HSS3342 |
Nutrition and energy metabolism |
(3,0,0) 3 cr. |
Overview of current nutritional recommendations and energy expenditure as they relate to disease prevention and health. Special reference will be given to the role and dietary sources of essential nutrients. Review of the special energy needs throughout life and the metabolic fate of energy substrates. Discussion of current strategies to promote a healthy diet among all ages. |
Pre-requisite: APA2121 |
|
Top |
HSS3501 |
Recherche en santé: approches qualitative et quantitative |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux paradigmes et aux méthodologies de la recherche qualitative et quantitative. Problèmes méthodologiques. Collecte, analyse, exploitation statistique et interprétation des données. Implications éthiques de la recherche en matière de santé. Utilisation de statistiques descriptives et déductives. Analyse critique des publications scientifiques fondées sur les approches qualitative et quantitative dans le domaine de la santé |
Préalable: HSS2781 |
|
Top |
HSS3504 |
Parrainage d'une personne vivant avec une maladie ou un e déficience |
(3,0,0) 3 cr. |
Expérimentation des concepts de base en relation daide selon un cadre de référence humaniste. Connaissance des organismes dentraide communautaire. Létudiant est jumelé avec un organisme communautaire et avec une personne référée par cet organisme, qui présente des problèmes physiques ou émotifs qui ont un impact sur sa vie quotidienne. Il est appelé à agir dans le cadre dun apprentissage expérientiel et apprend à développer des attitudes découte et dempathie. |
|
Top |
HSS3506 |
Introduction à la pharmacologie |
(3,0,0) 3 cr. |
Compréhension des mécanismes daction des différentes catégories de médicaments sur lorganisme humain, de leur toxicité et de leurs méthodes dadministration. Accent particulier sur les problèmes de consommation de médicaments dans la société (accès aux médicaments pour les plusdémunis, respect des prescriptions, interactions entre médicaments avec et sans ordonnance, surconsommation de médicaments, etc.), ainsi que sur les mécanismes régissant le développement et l'approbation des nouveaux médicaments. |
Préalable : HSS2501. |
|
Top |
HSS3701 |
Bases biologiques des maladies |
(3,0,0) 3 cr. |
Examen des effets différentiels et additifs de la biologie, de la génétique, des troubles médicaux existants sur l'apparition des maladies. Examen des mécanismes moléculaires y compris l'expression génétique, la signalisation intracellulaire et les interactions ligand-récepteur. On examine également les interactions complexes de la biologie, de la génétique et du comportement. |
Préalable: HSS2501 |
|
Top |
HSS3703 |
Environnement et santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Examen de l'impact de l'environnement y compris la pollution, les changements climatiques et la chaleur et le froid extrêmes sur la santé humaine. Évaluation du potentiel de contamination environnementale par les activités humaines et leurs conséquences sur la santé et le bien-être. Discussions concernant l'impact de nouveaux contaminants issus de l'environnement sur la santé humaine. |
Préalable: HSS2501 |
|
Top |
HSS3721 |
Sociologie de la santé au Canada |
(3,0,0) 3 cr. |
Déterminants sociaux de la santé des individus et la population et facteurs connexes qui influent sur la santé et le profil des maladies au Canada. Examen des effets de la pauvreté, des réseaux sociaux, des habitudes de vie et des facteurs communautaires sur la santé des Canadiens. Étude de l'impact de la structure sociale sur le système de soins de santé et examen du contexte socio-historique. |
Préalable: HSS1501. Les cours HSS3721, APA3542 et SOC2501 sont mutuellement exclusifs |
|
Top |
HSS3732 |
Technologie et soins de santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Examen du rôle de la technologie dans les soins de santé, y compris les tests de diagnostic (rayons X, IRM, examens TDM), le dépistage génétique, les technologies de reproduction, les nouvelles thérapies biotechnologiques (thérapie génique, cellules souches). Discussions concernant les implications sociales de ces technologies notamment les limites d'accès (listes d'attente, disponibilité, coûts abordables ou non), les considérations éthiques, la valeur prédictive des tests et les promesses des nouvelles technologies. |
Préalable: HSS2501 |
|
Top |
HSS3742 |
Nutrition et métabolisme énergétique |
(3,0,0) 3 cr. |
Survol des recommandations actuelles concernant la nutrition et la dépense énergétique par rapport à la prévention des maladies et à la santé. Renseignements particuliers fournis sur le rôle et les sources diététiques d'éléments nutritifs essentiels. Examen des besoins énergétiques particuliers tout au long de la vie et la vitesse de métabolisme des substrats énergétiques. Discussions sur les stratégies actuelles visant la promotion d'un régime alimentaire sain à tous les âges de la vie. |
Préalable: APA2521 |
|
Top |
HSS4100 |
Exploration of Death & Dying |
(3,0,0) 3 cr. |
Examine concepts of suffering, issues relevant to death and to the care of the dying as reflected in professional literature. Explores different professional perspectives of these concepts and issues, and relates them to socio-economic, political and cultural factors. Provides a forum for studying professionalism, professional ethics and professional culture. |
Prequisite: 51 credits at university level |
|
Top |
HSS4101 |
Development and Evaluation of Health Care Programs |
(3,0,0) 3 cr. |
An understanding of the assessment of the health care needs and development of health care programs responding to those needs. Review of some of the types of programs. Review of strategies for marketing, implementation and promotion of programs. Evaluation of key concepts in a program: structure, resources, process, outcomes, efficacy, efficiency, relevance, etc. |
Prerequisite: HSS3101. |
|
Top |
HSS4103 |
Information Systems in Health Care |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to concepts, principles and processes of information management in health care. Examples of databases available to researchers and decision makers in health. Trends and issues related to computerized health information databases. Examination of ethical and security issues involved in adopting information technology. |
Pre-requisite: HSS3101 |
|
Top |
HSS4303 |
Introduction to epidemiology |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to epidemiology including examination of disease surveillance, case studies and role of epidemiology in public health. Use of epidemiology to characterize disease and review of key examples of field epidemiology (WHO small pox eradication, HIV and SARS). Use of epidemiological information in evaluating scientific evidence and in influencing health policy. |
Pre-requisite: HSS3101 |
|
Top |
HSS4312 |
Critical Appraisal and evaluation of health research |
(3,0,0) 3 cr. |
The objectives of this course are to provide an introduction to systematic reviews and to develop essential skills to find answers to specific scientific questions. Questions such as adoption of a new diagnostic test, implementation of a new program or determination of the next steps of a research program. |
Pre-requisites: HSS3101 |
|
Top |
HSS4321 |
Toxicology and human health |
(3,0,0) 3 cr. |
Develop an understanding of the toxicological principles. Characterization of exposure, body burden and dose-response relationships. Use of toxicology to describe the impact of a pollutant or a contaminant on human health. Assess risk of exposure to the contaminant and the development of a disease. Understand the toxicological processes involved in the development of a disease. |
Pre-requisites: HSS3301 and HSS3303 |
|
Top |
HSS4324 |
Selected topics in health sciences |
(3,0,0) 3 cr. |
A multidisciplinary evaluation of health issues to be studied in the context of a review, group discussion and seminar session. Special topics to be considered may include: 1. Plagues and quarantines, 2. Women and health, 3. Vulnerable populations, 4. Complementary and alternative medicine and other topics suggested by the students. Contents may vary from year to year. |
Pre-requisite: 51 credits at university level |
|
Top |
HSS4331 |
International health theory |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction to current health issues in developing countries and international health with an emphasis on interdisciplinary participation. Topics cover global health issues such as maternal and child health, infectious diseases, equity, peace, conflict and health, ecosystem health, interdisciplinary teams in international health projects, health and homelessness, refugee health, First Nations and Northern Health and international opportunities in health care. Contents may vary from year to year. |
Pre-requisite: 24 credits at university level |
|
Top |
HSS4501 |
Élaboration et évaluation de programmes en santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Compréhension de l'évaluation des besoins en matière de soins de santé et de l'élaboration de programmes de soins de santé répondant à ces besoins. Examen de divers types de programmes. Étude des stratégies de marketing, de mise en uvre et de promotion des programmes. Évaluation des concepts clés à la base d'un programme : structure, ressources, modalités, résultats, efficacité, efficience, bien-fondé, etc. |
Préalable : HSS3501. |
|
Top |
HSS4503 |
Systèmes d'information en matière de soins de santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux concepts, aux principes et aux processus de gestion de l'information dans les soins de santé. Exemples de bases de données accessibles aux chercheurs et aux décideurs de la santé. On se penche sur les tendances et les questions relatives aux bases de données d'information en santé. Examen des problèmes d'éthique et de sécurité liés à l'utilisation des technologies de l'information. |
Préalable: HSS3501 |
|
Top |
HSS4703 |
Introduction à l'épidémiologie |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction à l'épidémiologie, y compris l'étude de la surveillance épidémiologique, des études de cas et l'examen du rôle de l'épidémiologie en santé publique. Recours à l'épidémiologie pour décrire la maladie et examen d'exemples clés de l'épidémiologie d'intervention (éradication de la variole par l'OMS, du VIH et du SRAS). Utilisation de l'information épidémiologique dans l'évaluation des preuves scientifiques pour influencer les politiques de santé. |
Préalable: HSS3501 |
|
Top |
HSS4712 |
Évaluation critique et appréciation de la recherche en santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Les objectifs de ce cours visent à présenter les notions élémentaires en matière d'études méthodiques et à développer les compétences fondamentales permettant de trouver des réponses à des questions scientifiques précises. Des questions tels que le choix d'un nouveau test de diagnostic, la mise en uvre d'un nouveau programme ou la détermination des prochaines étapes d'un programme de recherche. |
Préalables: HSS3501 |
|
Top |
HSS4721 |
Toxicologie et santé humaine |
(3,0,0) 3 cr. |
Développer une compréhension des principes toxicologiques. Description de la relation entre l'exposition, la charge corporelle et la dose-réponse. Utilisation de la toxicologie pour décrire l'impact d'un polluant ou d'un contaminant sur la santé humaine. Évaluer le risque d'exposition au contaminant et le développement d'une maladie. Comprendre les processus toxicologiques impliqués dans le développement d'une maladie. |
Préalables: HSS3701 et HSS3703 |
|
Top |
HSS4724 |
Thèmes choisis en sciences de la santé |
(3,0,0) 3 cr. |
Une évaluation multidisciplinaire des questions de santé étudiées dans le cadre d'un examen, d'une discussion de groupe et d'un séminaire. Les sujets particuliers pouvant être examinés sont les suivants : 1. Peste et quarantaine, 2. Femmes et santé, 3. Populations vulnérables, 4. Globalisation et santé, 5. Médecine complémentaire et alternative. Des sujets proposés par les étudiants peuvent être ajoutés, et le contenu peut varier d'une année à l'autre. |
Préalable: 51 crédits au niveau d'université |
|
Top |
HSS4731 |
Lectures dirigées en santé internationale |
(3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux questions de santé courantes dans les pays en développement et à la santé internationale en mettant l'accent sur la participation interdisciplinaire. Les sujets englobent les questions mondiales en matière de santé, à savoir: santé maternelle et infantile, maladies infectieuses, équité, paix, conflits et santé, écosystèmes et santé, équipes interdisciplinaires et projets de santé internationale, santé et itinérance, santé dans les refuges. Premières nations, santé dans le Nord et débouchés internationaux en matière de soins de santé. Le contenu du cours peut varier d'une année à l'autre. |
Préalable: 24 crédits au niveau universitaire |
|
Top |
HSS4933 |
Stage pratique en santé communautaire / International health fieldwork |
(3,0,0) 3 cr. |
This fieldwork course will allow students to put into practice the concepts they have learnt in course HSS4331. Will be implemented in Ottawa using electronic communication from remote areas in Canada or in developing countries. Will provide the possibility of experiencing development in a community centered, collaborative and sustainable way. Placements are limited and may vary from year to year. Student initiated submissions are encouraged. |
Pre-requisite: HSS4331 |
|
Top |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|