Janvier
4 janvier | Éric Dionne | Vœux pédagogiques pour 2021 UniqueFM
5 janvier | Éric Dionne | Parents à bout, comment survivre à l’école à la maison ? Radio-Canada
10 janvier | Mimi Masson | Kids at home for 2 more weeks? Here are some creative, practical tips for parentsCBC News
11 janvier | Éric Dionne | S’adapter, toujours s’adapter Radio-Canada
16 janvier | Joel Westheimer | What's the Big Idea? Thinking About Education After the Capitol Attack with Joel WestheimerWhat's the Big Idea
18 janvier| Joël Thibeault | How do French immersion readers interact with dual-language children’s books? UTP Journals Blog
18 janvier | Éric Dionne | Webcam : fermée ou pas ? UniqueFM
19 janvier | Awad Ibrahim | Anti-Black Racism and Language Centre for Free Expression
19 janvier | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 20 : Lisa Farley FookNConversation
20 janvier | John Richardson | Richardson: When it comes to interpreting Trump, the kids are all right Ottawa Citizen
21 janvier | Michelle Schira Hagerman | Teens, tech and COVID-19: Finding the balance Capital Current
21 janvier | Nathalie Bélanger | Enseignement virtuel prolongé : quels impacts pour l'apprentissage ? ICI TÉLÉ
25 janvier | Joel Westheimer | The virus of disinformation threatens democracy and education is the cure Toronto Star
25 janvier | Carole Fleuret | Écoles fermées : un défi pour les allophones UniqueFM
28 janvier | André Samson | L’UOF : une mauvaise réponse à un vrai besoin? Le Droit
28 janvier | Joel Westheimer | Hausse des notes des élèves de 12e année dans les conseils scolaires francophones d'OttawaRadio-Canada
28 janvier | André Samson | Les Canadiens poussés à repenser leur carrière André Samson
28 janvier | Tracy Vaillancourt | Mental Health a priority today for local soccer clubsCaledonCitizen
Février
1er février | Carole Fleuret | Didactique du français en contextes minoritairesUniqueFM
2 février | Joel Westheimer | Education column - student teachers as supply teachers CBC Listen
4 février | Stephanie Arnott | Pandemic makes French immersion a struggle Ontario Today with Rita Celli
4 février | Tracy Vaillancourt | It's time to talk about workplace bullying CBC Listen
4 février | Nicholas Ng-A-Fook | The power and beauty of oral storytelling Voice Ed Radio
7 février | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 21: Amélie Lemieux FookNConversation
8 février | Carole Fleuret | Dévalorisation du métier d’enseignant ? UniqueFM
10 février | André Samson | Les effets de la modernité sur notre rapport au travail La Rotonde
16 février | Andy Hargreaves | Andy Hargreaves on why engagement is the 'new frontier' of achievement Sentral Station
18 février | Nancy Crépeau | Apprendre en ligne ou dehors : les Premières Nations ont su s'adapter à la pandémieRADIO CANADA Espaces Autochtones
20 février | Nicholas Ng-A-Fook | Indigenizing Education? VoicEd Radio
21 février | Christian Bergeron | A ‘French malaise’ is eroding bilingualism in Canada’s public service The Conversation Canada
21 février | Timothy Stanley | B.C. social justice advocate fought to improve people’s lives The Globe and Mail
22 février | Carole Fleuret | La relâche scolaire UniqueFM
22 février | Tracy Vaillancourt | Data Gaps Are Fueling Canada’s Children’s Mental Health Crisis, During COVID-19 and BeyondRSC Covid-19 Series
22 février | Andy Hargreaves | How To Develop Courageous and Compassionate Leadership Forbes
22 février | Rebecca Lloyd | Getting Out In Nature Is Good For Mental Health, Study Shows The Weather Network
26 février | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 22: Tasha Ausman FookNConversation
Mars
1er mars | Nicholas Ng-A-Fook | Celebrating French Canadian Language and CultureVoicEd Radio
4 mars | Christian Bergeron | La sauvegarde du français passera par l’éducation et un meilleur dialogue avec les jeunesThe Conversation
7 mars | Jess Whitley | For parents of kids with complex needs, COVID-19 school disruptions mean losing a lifeline of key supportsThe Globe and Mail
8 mars | Linda Radford | Urban Community Cohort at UOttawa VoicEd Radio
8 mars | Carole Fleuret | Le legs des grandes enseignantes franco-ontariennesUniqueFM
9 mars | Joel Westheimer | YEAR ONE – Three essential lessons COVID-19 has taught us about education Ottawa Citizen
10 mars | Phyllis Dalley | La COVID-19 pourrait avoir un impact sur les habiletés en lecture et écriture Radio-Canada
10 mars | Nicholas Ng-A-Fook | Equity in Schools Brandon University
10 mars | Nicole Baillargeon | L'Université d'Ottawa prend de l'expansion à Windsor Radio-Canada
10 mars | Richard Barwell | UOttawa expanding Windsor campus to train more French teachers CBC
12 mars | John Richardson | Richardson: Post-pandemic, there's no better time to learn about happiness Ottawa Citizen
12 mars | Tasha-Ann Ausman | A year of teaching in the pandemic CBC
14 mars | Joel Westheimer | Tax ‘pandemic profiteering’ by tech companies to help fund public educationCanadian Accountant
15 mars | Joël Thibeault | When English and French mix in literature PhysOrg
15 mars | Tracy Vaillancourt | Physical activity— the forgotten core area of child development during the pandemicThe Globe and Mail
15 mars | Keri Cheechoo | Women building community by supporting and promoting wellness CBC
15 mars | Carole Fleuret | Retour en classe : qui a la meilleure formule ? UniqueFM
15 mars | Joël Thibeault | Quand le français et l’anglais se côtoient dans les livresuOttawa Media
15 mars | Mark Currie | Inclusion Isn’t Enough: Reflecting on Black History Month, Antiracism, and the Long EmancipationMedium
16 mars | Michel Saint-Germain | L’aménagement du créole en Haïti et la réforme Bernard de 1979 : le bilan exhaustif reste à faireRezoNodwes
16 mars | Joel Westheimer | Letters to the editor North Bay Nugget
16 mars | Phyllis Dalley | Balado : Francophonie, d’ailleurs et d’ici La Rotonde
17 mars | Joël Thibeault | Les bienfaits des livres bilingues sur l’apprentissage du français ICI Première
22 mars | Joël Thibeault | Des livres jeunesse bilingues comme outil d’apprentissage pour apprendre le françaisRadio-Canada
22 mars | Carole Fleuret | Livres jeunesse bilingues UniqueFM
23 mars| Richard Barwell | Les efforts de l’Université pour promouvoir le français La Rotonde
23 mars | Joel Westheimer | Zoom lectures make positive student-faculty relationships impossible The Pigeon
25 mars | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 23: Sara Schroeter FookNConversation
26 mars | Andy Hargreaves | Podcast: How might education change after the pandemic? TES
29 mars | Carole Fleuret | Éducation : les avantages du plurilinguisme UniqueFM
30 mars | Joel Westheimer | Joel Westheimer: Three Essential Lessons That COVID Taught Us About EducationDiane Ravitch Blog
Avril
3 avril | André Samson | L’orientation scolaire en milieu minoritaire francophone: l’importance de célébrer sa différenceLe Droit
5 avril | Nicholas Ng-A-Fook, Timothy Stanley | Oral History, Education and Justice ft. Nicholas Ng-A-Fook and Guests VoicEd Radio
6 avril | André Samson | How vocational readiness affects post-secondary student success Career Wise
7 avril | Raphaël Gani | Les francophones déçus du nouveau programme scolaire albertain ICIAlberta
9 avril | Raphaël Gani | Curriculum scolaire : faites-vous entendre! Radio Cité
12 avril | Tracy Vaillancourt |Profound impacts of child abuse and neglect on development Global News
12 avril | Tracy Vaillancourt | Physiological effects of childhood trauma Global News
13 avril | Michelle Schira Hagerman | Support elementary and high school students with online learning CBC Listen
15 avril | Raphaël Gani | Aucun conseil scolaire francophone de l’Alberta ne prendra part au programme scolaireRadio Canada
16 avril | Tracy Vaillancourt | Wife of late NHLer getting online hate while grieving husband, stepping back from social mediaCity News Winnipeg
17 avril | Raphaël Gani | Alberta francophone school boards refuse to pilot test draft curriculum Radio Canada
17 avril | Tracy Vaillancourt | Dr. (and coach!) Tracy Vaillancourt PodBean
19 avril | Carole Fleuret | Les enjeux de l’école virtuelle Unique FM
19 avril | Nicholas Ng-A-Fook and Stephen Hurley | A new Alberta curriculum Part 1 On Education Matters
25 avril | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 24: Catherine Duquette FookNConversation
27 avril | Stéphanie Chitpin | Why strong decision-making matters in education Media uOttawa
28 avril | Tracy Vaillancourt, Scott Davies and Janice Aurini | Learning loss while out of school —is it now time to worry? The Globe and Mail
Mai
3 mai | Joel Westheimer | What is the impact of more than a year of disrupted schooling for students? CBC
3 mai | Shelina Adatia | The gift of language Government of Canada
8 mai | Joel Westheimer | ARC ThoughtMeet April 2021 | Joel WestheimerGovernment of Canada
10 mai | Michelle Schira Hagerman | How can teachers and parents promote students’ digital literacies skills? EdCan Network
10 mai | Michelle Schira Hagerman | How can teachers and parents promote students’ digital literacies skills? EdCan Network
10 mai | Nicholas Ng-A-Fook | Addressing Curriculum Matters with Different Communities in the United States ft. Drs. Walter Gershon and Robert HelfenbeinvoicEd Radio
16 mai | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 25: Cristyne Hebert FookNConversation
18 mai | Phylis Dalley | Des enseignants franco-ontariens exténués par la pandémieRadio Canada
18 mai | Awad Ibrahim | Impacts of COVID-19 in Racialized Communities Royal Society of Canada
21 mai | Carole Sénéchal | L'aide médicale à mourir en santé mentale : la solution facile, dit une chercheuseRadio Canada
21 mai | Stéphane Lévesque | Education and democracy can help address monuments that are a reminder of racist pastsThe Conversation
25 mai | Sachin Maharaj | The convenience of ‘hybrid’ education comes at a cost: a compromised learning experience for childrenToronto Star
26 mai | Nicholas Ng-A-Fook and Walter S. Gershon | Episode 26: Walter S. Gershon Fooknconversation
27 mai | Tracy Vaillancourt | Experts say student mental wellness should be top priority as kids return to class The Canadian Press
27 mai | Andrew Hargreaves | Mindshare Learning Moment with Professor Andrew Hargreaves Mindshare Learning Technology
27 mai | Andrew Hargreaves | Mindshare Learning Moment with Professor Andrew Hargreaves Mindshare Learning Technology
30 mai | Stéphane Lévesque | A better way of addressing monuments & reminders of racist pasts iHeart Radio
May | Nicolas Ng-A-Fook | How Teachers Remember Their Own Childhoods Voiced.ca
31 mai | Nicholas Ng-A-Fook and Michelle Schira Hagerman | On Developing Critical Digital Literacy ft. Michelle Hagerman VoicEd Radio
Juin
2 juin | Alexander Maisonneuve and André Samson | Ontario’s school counsellors need more resources to support student career developmentCareerWise
2 juin | Stephanie Chitpin | Understanding decision-making in educational contexts Emeral Publishing
7 juin | Nicholas Ng-A-Fook | A Vision for Teacher Education and Indigenous Knowledge ft Teacher Education and Kiera Brant-BirioukovVoicEd Radio
14 juin | Stephanie Arnott | New study to Identify Gaps in FSL Teacher EducationMedia uOttawa
14 juin | Joel Westheimer | Should kids try to catch up this summer? CTV News
14 juin | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 27: Cindy Blackstock FookNConversation
Juin | Nicholas Ng-A-Fook and Keri-Lynn Cheechoo | Addressing Intergenerational Harms of Settler Colonial Violence in Teacher Education ft. Keri-Lynn CheechooVoicEd Radio
25 juin | John Richardson | Richardson: Congratulations, grade 12 grads. You made us all proud Ottawa Citizen
30 juin | Andy Hargreaves | Andy Hargreaves | Moving: A Memoir of Education and Social Mobility Apple Podcasts
30 juin | Lisa Howell | Reimagine Canada Day: a virtual tour of Ottawa CBC Listen
Juillet
2 juillet | Andrew Hargreaves | Rules of Engagement TES
7 juillet | Aline Germain-Rutherford | L’université en ligne ne disparaîtra pas de si tôt ONFR+
8 juillet | Tracy Vaillancourt | Has the COVID-19 pandemic lessened bullying at school? Wiley
8 juillet | Tracy Vaillancourt | One benefit of pandemic schooling was decrease in bullying, study by uOttawa professor saysOttawa Citizen
8 juillet | Tracy Vaillancourt | Less bullying at school during the COVID-19 pandemic, study finds uO Media
8 juillet | Tracy Vaillancourt | Moins d’intimidation à l'école en Ontario en temps de pandémie, selon une étudeRadio Canada
9 juillet | Tracy Vaillancourt | L'intimidation en baisse durant la pandémie dans les écoles ontariennes Le Droit
9 juillet | Tracy Vaillancourt | L'intimidation en baisse durant la pandémie dans les écoles ontariennes Le Droit
9 juillet | Tracy Vaillancourt | Less bullying at schools during pandemic Global News
12 juillet | Tracy Vaillancourt | Kids bullied each other less during the pandemic. Here’s how we keep it that way Fast Company
12 juillet | Tracy Vaillancourtpas | L’intimidation a chuté dans les écoles durant la pandémie La Presse
13 juillet | Tracy Vaillancourtpas | Major reduction in bullying during pandemic CityNews Everywhere
13 juillet | Stephanie Arnott | Pénurie d’enseignants de français langue seconde: comment y répondre? l-express
13 juillet | Tracy Vaillancourt | 13 Hours Inside the Nova Scotia Massacre July 2021 Update Global News Podcast
18 juillet | Tracy Vaillancourt | Condescending Body Language: Showing “I’m Better Than You” Science of People
20 juillet | Tracy Vaillancourt | Did Bullying Increase Or Decrease During the Pandemic?Theravive
20 juillet | Raphael Gani | Black Lives Matter and Curriculum Activism VoicEd Radio
24 juillet | Trista Hollweck | ConnectTheDocs with Dr. Trista Hollweck ConnectTheDocs
26 juillet | Agata Soroko | Want to fix financial literacy? Focus on billionaires squandering their wealth, not school curriculumThe Conversation
Août
5 août | Joel Westheimer | Darts and letters - episode 4 Cited Media
5 août | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 28: John Weaver FookNConversation
5 août | Elie Ndala | Des bourses d’études pour les universitaires de la francophonie canadienne l-express
9 août | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 29: Petra Munro Hendry FookNConversation
11 août | Tasha Ausman | Mandatory COVID-19 vaccines at the University of Ottawa CBC Listen
16 août | Andy Hargreaves | Five Paths of Student Engagement: Blazing the Trail to Learning and Success Ottawa-Carleton District School Board (OCDSB)
16 août | Vaillancourt and Farrell | Mean kids become mean adults Society for Personality and Social Psychology
23 août | John Richardson | Richardson: Attention! It's time to talk to students about technology's impact on cognitionOttawa Citizen
29 août | Sachin Maharaj | Students pay the price for hybrid model of schooling, say parents, experts CBC
30 août | Nicholas Ng-A-Fook and Stephen Hurley | The Unleading Project, featuring Dr. Vidya Shah By Nicholas Ng-A-Fook VoicEd Radio
août 2021 | Nicholas Ng-A-Fook and Jessica Whitley | Children and Schools During COVID-19 and Beyond, Featuring Dr. Jessica WhitleyVoicEd Radio
Septembre
1er septembre | Trista Holweck | What do teachers need to flourish? Emerald Publishing
2 septembre | Joel Westheimer | Back To School CBC
3 septembre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 30: Erin Jessee FookNConversation
7 septembre | Tracy Vaillancourt | How going back to school could save kids’ mental health The Decibel Podcast
8 septembre | Tracy Vaillancourt | How to help students get back on track as pandemic disruptions continue CBC
9 septembre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 31: Michael CappelloFookNConversation
9 septembre | Andy Hargreaves | A Talk with Andy Hargreaves: School Improvement and Student Engagement Memorial University's Gazette
10 septembre | Trista Hollweck | Does teacher coaching lead to school improvement? Schools Week
13 septembre | Tracy Vaillancourt | Children and Schools During COVID-19 and Beyond ft. Tracy Vaillancourt Voice Ed Radio
15 septembre | Andrew Hargreaves | Andy Hargreaves | Five Paths of Student Engagement: Blazing the Trail to Learning and SuccessSignature Leadership Podcast
15 septembre | Eric Dionne | Un pont difficile à franchir: l'utilisation du savoir académique en salle de classe (partie 1)Les Ingénieux Pédagogiques
20 septembre | Eric Dionne | Gérer la liberté Unique FM
22 septembre | Nicholas Ng-A-Fook and Lisa Howell | National Day for Truth & Reconciliation: Universities and schools must acknowledge how colonial education has reproduced anti-Indigenous racismThe Conversation
24 septembre | Marie-Hélène Brunet | L’histoire des Franco-Ontariens Radio-Canada
26 septembre |Pandémie et défis de l’enseignement en milieu minoritaire La Rotonde
27 septembre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 32: Sean CarletonFookNConversation
27 septembre | Carole Fleuret | Plagiat : un fléau ? Unique FM
28 septembre | Tracy Vaillancourt | The vicious circle of high academic achievementPhys
29 septembre | Tracy Vaillancourt | Instagram delays launch of app for kids CBC Listen
29 septembre | Trista Hollweck | Research: how can coaching lead to school improvement? Schoolsweek
29 septembre | Tracy Vaillancourt | The impact of COVID-19 on the mental health of Canadian children and youth Facets
29 septembre | Tracy Vaillancourt | School success often leads to ‘vicious cycle’ of perfectionism, depression StudyFinds
29 septembre | Tracy Vaillancourt | Why Recess Matters More than Ever EdCan Network
30 septembre | Tracy Vaillancourt | The vicious circle of high academic achievementTechLive
Octobre
2 octobre | Phyllis Dalley | Une «francophobie» émerge à l’Université d’OttawaLeDevoir
4 octobre | Tracy Vaillancourt and Jessica Whitley | Why Canada needs universal high speed internet The Globe and Mail
4 octobre | Andrew Hargreaves | Lighting a Fire! All things Teaching and Learning with The Teaching Council | In conversation with Andy Hargreaves Lighting a Fire! All things Teaching and Learning with The Teaching Council
4 octobre | Éric Dionne | Tricherie et honnêteté en contexte scolaire Unique FM
7 octobre | Tracy Vaillancourt | We’re losing our humanity and the pandemic is to blame ProPublica
10 octobre | Janelle Fournier | Soapbox Science 2021: The Ottawa chapter Fulcrum
13 octobre | Joel Westheimer | Are EQAO tests worth the trouble? CBC
13 octobre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 33: Denise Taliaferro Baszile FookNConversation
14 octobre | Nicholas Ng-A-Fook | Indigenous Peoples Day of Rage an opportunity to awaken, not to wake up Fulcrum
15 octobre | Richard Barwell | Une formation d’enseignant abolie puis rétablie pour faire face à la pénurie ONFR+
17 octobre | Tracy Vaillancourt | U of O researchers examine relationship between perfectionism and academic achievement The Fulcrum
18 octobre | Carole Fleuret | Routines de lecture à la maison Unique FM
19 octobre | Stephanie Chitpin | These are very challenging times for educational leaders, and they need all the information available to make the best possible decisions Mauritius Times
19 octobre | Mario Blouin | Rétablissement du programme Édutek pour l'enseignement technologique Radio-Canada
20 octobre | Joel Westheimer | Meet the education academics reimagining how math is taught University Affairs
26 octobre | Béatrice de Montigny | Le consentement, un échafaudage avec Béatrice de Montigny Idello
26 octobre | Tracy Vaillancourt | Opinion: Using rapid tests to ensure students remain in class National Post
Octobre 2021 | Mark Currie and Nicholas Ng-A-Fook | IS CRRP ENOUGH? with Mark Currie By Nicholas Ng-A-Fook VoicEd Radio
Novembre
1er novembre | Mimi Masson | A critical re-imagining of FSL teacher learning FSL Teacher Learning
1er novembre | Carole Fleuret | Les bienfaits de la BD sur l’apprentissage de la lecture Unique FM
3 novembre | Carole Fleuret | Student Engagement and Social Mobility with Andy Hargreaves Cognia
3 novembre | Sachin Maharaj | How do we achieve racial justice in schools? Toronto Star
5 novembre | Andy Hargreaves | How Schools Can Stem the Toxic Tide of Technology EducationWeek
11 novembre | Andy Hargreaves | What the COVID-19 pandemic has taught us about teachers and teaching Facets
11 novembre | David Paré | Ontario cities should fight for our low-carbon electricity The Daily Press
12 novembre | Marie-Josée Bourget | Se tutoyer ou se vouvoyer, un vrai dilemme ! La Rotonde
20 novembre | Tracy Vaillancourt | Trajectories of narcissism and self-esteem in adolescence predict interpersonal factors at age 20PsyPost
23 novembre | Joel Westheimer | How to talk to your children about their report cards CBC Ottawa Morning
23 novembre | Madelaine McCracken | 5 questions with the First Nations Child & Family Caring Society and Spirit Bear Books Booknet Canada
25 novembre | Tracy Vaillancourt | We felt really alone': Kitchener mom opens up about son's experience with bullying CTV News
27 novembre | Jessica Whitely | Nova Scotia comprehensive education plan has good bones but lacks clarity, report reveals | ExBulletin
30 novembre | Carole Fleuret | Étudier en français sans le parler : le défi des élèves allophones FrancoPresse
Décembre
1er décembre | Jessica Whitley and Andy Hargreaves | Inclusive Education: County schools get more support from province The Inverness Oran
Décembre 2021 | Andy Hargreaves | The Future of Learning Lies in Engagement ASCD
Décembre 2021 | Olga Fellus | The Elementary, the Necessary, and the Arbitrary: Social Emotional Learning in Mathematics EducationCMESG GCEDM
Décembre 2021 | Sachin Maharaj | Surviving Hybrid ETFO Voice
9 décembre | Joel Westheimer | Joel Westheimer: Commentary on the 2021 Democracy Summit CTV
14 décembre | Mark T. S. Currie | Remembering Ourselves or Remembering Our Productivity: Student Art as Technologies of MemoryJCACS Musings
15 décembre | Trista Hollweck | Coaching, context and culture in education: Reflections from practice Youtube
16 décembre | Carole Fleuret | Étudier en français sans le parler : le défi des élèves allophones L'eau vive
16 décembre | Tracy Vaillancourt | Innovation Through Resilience APEX
Décembre 2021 | Nicholas Ng-A-Fook | Leading Through the Pandemic By Nicholas Ng-A-Fook VoicEd Radio
18 décembre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 34: Paul Tarc FookNConversation
20 décembre | Rebecca Lloyd | How cold is too cold to exercise outside? The Weather Network
23 décembre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 35: Carl E. James FookNConversation
29 décembre | Tracy Vaillancourt | School closings during the COVID-19 pandemic are having a detrimental effect on students and families, research showsThe Globe and Mail
31 décembre | John M. Richardson | Richardson: Spotify Wrapped makes invasive data collection look cool and hip Ottawa Citizen