Carole Fleuret is a full professor in the Faculty of Education. She has a Ph.D. and M.A. in Education Sciences, with a didactic method option in French, as well as a Bachelor's degree in orthopedagogy from l'Université de Montréal. Her research focuses on second language didactics, plurilingual repertoires and multilingualism. She conducts studies on the appropriation of the writing, on orthographic development and on the socio-cognitive and cultural components involved in written socialization among minority populations, all from an intercultural perspective. She is also interested in the different models of reception services for newcomers. Following the 2022 publication of the'Right to Read'report issued by the Ontario Human Rights Commission, the Centre Jules-Léger Consortium selected Professor Fleuret to co-lead the development and piloting of a reading intervention program for students in Francophone school boards in Ontario. Professor Fleuret also shares her expertise in education trends and research as a regular guest on the francophone radio station UniqueFM.
Carole Fleuret
Profile
Books
Fleuret, C. & Thibeault, J. (2020). Didactique du français en contextes minoritaires
Fleuret, C., Bangou, F., Berger, M.J. (2015). Le programme d’Appui aux nouveaux arrivants : Un regard sur les pratiques pédagogiques mises en œuvre dans les écoles élémentaires de langue française
Fleuret, C. et Montesinos-Gelet, I. (2012). Le rapport à l'écrit: habitus culturel et diversité
Journals & other
Fleuret, C. & Sabatier, C. (2019). La littérature de jeunesse en contextes pluriels : perspectives interculturelles, enjeux didactiques et pratiques pédagogiques, Le Français dans le Monde - Recherches et Applications, 65.
Crépeau, N. & Fleuret, C. (2018). L’enseignement du français chez les Premières Nations d’hier à aujourd’hui : défis didactiques, pratiques pédagogiques, et compétence plurilingue, Journal of Belonging, Identity, Language, and Diversity, 2 (1), 101-122.
Fleuret, C. & Auger, N. (2019). Translanguaging, recours aux langues et aux cultures de la classe autour de la littérature de jeunesse pour des publics allophones d’Ottawa (Canada) et de Montpellier (France) : opportunités et défis pour la classe, Cahiers de l’ILOB, 10, 107-136.
Full list of publications and other scholarly contributions.
Research interests
- Socialisation à l'écrit
- Développement orthographique
- Étude des composantes socio-cognitives et culturelles en jeu dans l'appropriation de l'écrit en langue seconde
- Plurilinguisme/ Interculturel
- Orthographes approchées
- Littérature de jeunesse