Claude Quevillon Lacasse completed her master’s studies in linguistics, with a minor in language teaching and learning, and a PhD in education at the Université du Québec à Montréal (UQAM). She was a course lecturer in the teacher education program at UQAM and the Université de Montréal, as well as a French teacher for newcomers at Concordia University. She worked as a collaborator for the Quebec Ministry of Education and Télé-Québec en classe, and is the current president of Association québécoise pour l’enseignement du français langue seconde (AQEFLS). Her research focuses on the role of metalinguistic awareness in language learning, teaching grammar and writing, cross linguistic pedagogy, and professional development for teachers.
Claude Quevillon Lacasse
Journal & others
Arseneau, R., & Quevillon Lacasse, C., Giguère,M.-H., Fisher, C., Nadeau, M. (2021). Effets d'une séquence d'activités métacognitives sur la ponctuation dans les textes d'élèves du 3e cycle du primaire et du 1er cycle du secondaire au Québec, 88e Congrès de l'Acfas.
Nadeau, M., Quevillon Lacasse, C., Giguère, M.-H., Arseneau, R., & Fisher, C. (2020). Teaching syntax and punctuation in French L1: How the notion of sentence was operationalized in innovative didactic devices. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20(3), 1–28.
Giguère,M.-H., Nadeau, M., Fisher, C.,Arseneau, R., Quevillon Lacasse, C. (2021). L’accompagnement professionnel pour développer des dispositifs didactiques innovants en syntaxe et en ponctuation : regards de conseillères pédagogiques », Recherches en didactique des langues et des cultures [En ligne], 17-2 | 2020, mis en ligne le 27 avril 2020
Thibeault, J., & Quevillon Lacasse, C. (2019). Trois modalités de réseaux littéraires pour enseigner la grammaire en contexte plurilingue. OLBI Journal, 10.
Kozanitis, A., & Quevillon Lacasse, C. (2018). Étude exploratoire de l’utilisation des TICE en soutien aux pédagogies actives en contexte d’enseignement universitaire. Médiations Et médiatisations, 1 (1), 50-71.
Full list of publications and other scholarly contributions
Research interests
- The role of metalinguistic awareness in language learning
- Teaching grammar and writing
- Cross linguistic pedagogy
- Professional development for teachers.