Professor Diane Campeau holds a Ph.D. in Education from the Université de Sherbrooke. Her research focuses on Indigenous pedagogy and the integration of Indigenous cultural dimensions in education. She has conducted research in public school settings, majoritarily with students from Anishinabe-Algonquin Nation communities. She was until recently, the Director of Indigenous Education at the Conseil Scolaire Francophone de la Colombie-Britannique (CSF). She has 45 years of experience in education, including 40 years in the classroom with various clienteles in vocational education, adult education and the secondary, elementary and college education sectors. She is currently involved in the integration of Indigenous perspectives in early childhood education. Professor Campeau has contributed, and is still contributing to various projects related to Indigenous education in Quebec, Ontario, Alberta and British Columbia.
Diane Campeau
Books
Campeau, D. ; Ouellet, S. & Wylde, C. (2024). Regards diversifiés sur l’éducation autochtone : Réflexions pour une pédagogie du XXIe siècle
Journals & other
Campeau, D. (2021). Pédagogie autochtone et pédagogie du lieu : proposition d’un modèle d’enseignement autochtonisé
Campeau, D. (2019). Pédagogie autochtone et pédagogie du lieu : démarche hybride pour l’intégration de dimensions culturelles autochtones dans l’enseignement au primaire au Québec
Campeau, D. (2016). Lien entre réel et virtuel : enseignement de la géographie et construction de la conscience citoyenne. McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill, 51 (2), 733–744.
Research interests
- Pédagogie autochtone
- Pédagogie du lieu (Place Based)
- Éducation relative à l’’environnement
- Décolonisation de l’éducation Philosophie de l’éducation