Joël Thibeault is professor of French education at the University of Ottawa and adjunct professor at the University of Regina. His research focuses on the teaching and learning of French grammar within francophone minority settings, the use of children’s literature in the teaching of linguistic conventions, and the integrated teaching of French and English at school. In this regard, he received a grant from the Social Sciences and Humanities Research Council to conduct a study on the integrated teaching of French and English grammar.
Joël Thibeault
Books
Thibeault, J. & Fleuret, C. (2020). Didactique du français en contextes minoritaires. Entre normes scolaires et plurilinguismes
Journals & other
Thibeault, J., Schroeter, S., Pain, S. et Benoit, B. (2024). De la page à la scène : l’expérience d’élèves fransaskois ayant pris part à des activités d’art dramatique lors de la lecture d’une œuvre littéraire pour la jeunesse. Contextes et didactiques, 23.
Thibeault, J. et Maynard, C. (2024). Vers un enseignement critique de la grammaire : exemples de pratiques d’une enseignante de français au secondaire québécois. Pratiques, 201-202.
Trottin, M. et Thibeault, J. (2023). Portrait des pratiques d’enseignants utilisant la littérature de jeunesse bi-/plurilingue dans les écoles élémentaires de langue française en Ontario. Revue canadienne des langues vivantes, 79(4), 281-301.
Thibeault, J. et Fleuret, C. (dir.) (2023). Enseigner le français en contextes minoritaires : pratiques, politiques, cultures et apprentissages. Revue canadienne des langues vivantes, 79(4).
Full list of publications and other scholarly contributions.
Research interests
- French education
- Francophone minority contexts
- Grammar instruction