SECOND-LANGUAGE TEACHING
1100 | 1101 | 1500 | 1501 | 2101 | 2102 | 2501 | 2502 | 3100 | 3101 |
3103 | 3110 | 3120 | 3500 | 3501 | 3502 | 3510 | 3520 | 4100 | 4104 |
4105 | 4500 | 4504 | 4505 | 4900 |
DLS1100 | Introduction to Second Language Teaching I | (3,0,0) 3 cr. |
Introduction to second language teaching : definition, basic concepts, related disciplines and overview of their respective contributions. Study of major trends in the evolution of second language teaching. Critical overview of traditional, audiolingual, cognitive, communicative and selected current approaches and methods. | ||
Top |
DLS1101 | Introduction to Second Language Teaching II | (3,0,0) 3 cr. |
Study of the contexts of second language teaching; basic concepts in curriculum design and lesson planning; overview of the four language skills and their integration; overview of grammar instruction; vocabulatory and pronunciation; introduction to basic concepts in testing. | ||
Prerequisite: DLS1100. | ||
Top |
DLS1500 | Introduction à la didactique des langues secondes I | (3,0,0) 3 cr. |
Introduction à la didactique des langues secondes : la définition, les schémas conceptuels, les disciplines connexes et leurs contributions respectives. Étude des grands courants qui ont marqué l'évolution de la didactique des langues secondes. Aperçu critique des approches traditionnelle, audio-orale, cognitive, communicative et de quelques approches et méthodes contemporaines. | ||
Top |
DLS1501 | Introduction à la didactique des langues secondes II | (3,0,0) 3 cr. |
Étude de contextes de l'enseignement des langues secondes, de concepts de base en élaboration de programme et de planification de leçons. Aperçu des quatre habiletés langagières et de leur intégration, de l'enseignement de la grammaire, du vocabulaire et de la phonétique et introduction à des concepts de base en évaluation. | ||
Préalable : DLS1500. | ||
Top |
DLS2101 | Listening and Reading | (3,0,0) 3 cr. |
Implications of psycholinguistic theory for teaching listening and reading comprehension skills. Practice in designing programmes, materials and exercises adapted to different clienteles and consistent with current psycholinguistic principles. This course is reserved for students registered in the B.A. in SLT. | ||
Prerequisite or corequisite: DLS1101. | ||
Top |
DLS2102 | Speaking and Writing | (3,0,0) 3 cr. |
Implications of psycholinguistic theory for teaching speaking and writing skills. Practice in designing programmes, materials and exercises adapted to different clienteles and consistent with current psycholinguistic principles. This course is reserved for students registered in the B.A. in SLT. | ||
Prerequisite or corequisite: DLS1101. | ||
Top |
DLS2501 | Compréhension orale et écrite | (3,0,0) 3 cr. |
Implications de la théorie psycholinguistique pour l'enseignement des habiletés réceptives. Élaboration de programmes, de matériel pédagogique et d'exercices, compte tenu des postulats psycholinguistiques et des différents publics étudiants. Ce cours est réservé aux étudiants admis au B.A. en DLS. | ||
Préalable ou concomitant : DLS1501. | ||
Top |
DLS2502 | Expression orale et écrite | (3,0,0) 3 cr. |
Implications de la théorie psycholinguistique pour l'enseignement des habiletés orales. Élaboration de programmes, de matériel pédagogique et d'exercices, compte tenu des postulats psycholinguistiques et des différents publics étudiants. Ce cours est réservé aux étudiants admis au B.A. en DLS. | ||
Préalable ou concomitant : DLS1501. | ||
Top |
DLS3100 | Classroom Observation and Related Research | (3,0,0) 3 cr. |
Systematic observation and analysis of selected second language classes work with master teacher, including aspects of class preparation, teaching process, student assessment and program evaluation. | ||
Prerequisite: DLS1101. | ||
Top |
DLS3101 | Educational Technology and Second Language Teaching | (3,0,0) 3 cr. |
Examination of Information Communication Technology; computers and Internet; analysis of pedagogical, practical, theoretical and "real world" issues in second language education; digitalization of texts, images, sound and video-CD-ROMS and DVD software and website evaluation; integration of technologies, e-mail and Internet-Based communication in the classroom. | ||
Prerequisite: DLS1101. | ||
Top |
DLS3103 | English for Specific Purposes | (3,0,0) 3 cr. |
Origins and development of ESP in educational and occupational contexts. Basic principles and techniques in needs assessment and course design. Appropriate applications. Examples of ESP curricula, materials, methodologies and assessment techniques. | ||
Prerequisite: DLS1101. | ||
Top |
DLS3110 | Teaching Grammar | (3,0,0) 3 cr. |
Introduction to the issues of the role of grammar in second language teaching; role of explicit grammar teaching in the acquisition of both oral and written communicative competence. Introduction to explicit and implicit strategies to facilitate acquisition of grammatical knowledge; grammar correction activities. | ||
Prerequisite: DLS2103 or LIN2361. Previously DLS4101. | ||
Top |
DLS3120 | Phonetics Applied to Second Language Teaching | (3,0,0) 3 cr. |
Introduction to phonetic principles and their application to teaching and correcting second language pronunciation. | ||
Prerequisites: DLS1101, LIN1320. Previously: DLS2124. | ||
Top |
DLS3500 | Observation de classe et recherche en situation d'enseignement | (3,0,0) 3 cr. |
Observation systématique et analyse de situations d'enseignement; enseignement pratique guidé comportant, la préparation de leçons, l'étude de l'acte d'enseignement, l'évaluation des étudiants et l'analyse critique des programmes. | ||
Préalable : DLS1501. | ||
Top |
DLS3501 | Technologie éducative et didactique des langues secondes | (3,0,0) 3 cr. |
Questions théoriques, pédagogiques, pratiques et problèmes d'actualité en enseignement des langues en lien avec les technologies de l'information et de la communication, l'ordinateur et l'Internet. Numérisation de textes, images, sons et vidéos-CD-ROMS et DVD. Évaluation de didacticiels et de sites Internet. Courrier électronique, technologies interactives en ligne et communication via l'Internet dans la salle de classe. | ||
Préalable : DLS1501. | ||
Top |
DLS3502 | L'immersion française | (3,0,0) 3 cr. |
Types de programmes d'immersion et situations d'implantation. Étude des principaux résultats de recherche, de la méthodologie, du matériel pédagogique et des techniques d'évaluation. Implications socio-culturelles. Les étudiants pourront, dans leurs lectures et travaux, mettre l'accent sur l'un ou l'autre des niveaux primaire, moyen, intermédiaire ou supérieur. | ||
Préalable : DLS1501. | ||
Top |
DLS3510 | Didactique de la grammaire | (3,0,0) 3 cr. |
Sensibilisation à la problématique grammaticale dans un cours de langue seconde; place et utilité de l'enseignement explicite de la grammaire dans l'acquisition de la compétence de la communication orale et de la communication écrite. Initiation aux diverses techniques d'enseignement; approche explicite et implicite. Exercices de grammaire. | ||
Antérieurement DLS4501. | ||
Top |
DLS3520 | Phonétique appliquée à l'enseignement des langues secondes | (3,0,0) 3 cr. |
Introduction aux principes de la phonétique; applications à l'enseignement et à la correction de la prononciation d'une langue seconde | ||
Antérieurement DLS2524. | ||
Top |
DLS4100 | Topics in Second Language Teaching | (3,0,0) 3 cr. |
Prerequisite: Permission of a program advisor. | ||
Top |
DLS4104 | Curriculum and Teaching Materials in Second Language Education | (3,0,0) 3 cr. |
Principles of curriculum development. Practice in the development of a variety of syllabus types, with emphasis on selection, sequencing and integration of components. Skill and subject integration. Critical evaluation of teaching materials. | ||
Prerequisite: DLS1101. | ||
Top |
DLS4105 | Language Education in a Multicultural and Minority Setting: from Theory to Practice | (3,0,0) 3 cr. |
An overview of the history, theoretical foundations and educational policies of multicultural and anti-racist education in Canada. Role of culture in language learning and teaching. Description of existing models of multicultural and anti-racist education. Development of a theoretical framework for language teaching in a multicultural classroom. Classroom practice: methodology, design of teaching materials and evaluation. | ||
Previously DLS3105. | ||
Top |
DLS4500 | Thèmes choisis en didactique des langues secondes | (3,0,0) 3 cr. |
Préalable : Permission d'un conseiller du programme. | ||
Top |
DLS4504 | Curriculum et matériel pédagogique en didactique des langues secondes | (3,0,0) 3 cr. |
Principes d'élaboration d'un curriculum. Exercices de développement de divers types de syllabus aux plans de la sélection, de la gradation et de l'intégration. Intégration des matières et des savoirs. Application des principes à l'analyse critique de matériel pédagogique. | ||
Préalables : DLS2501, DLS2502. | ||
Top |
DLS4505 | Enseignement des langues en milieu multiculturel et minoritaire : de la théorie à la pratique | (3,0,0) 3 cr. |
Aperçu de l'histoire, des théories fondamentales et des politiques éducationnelles de l'enseignement multiculturel et antiraciste au Canada. Rôle de la culture dans l'apprentissage et l'enseignement des langues. Description des modèles actuels pour l'enseignement multiculturel et antiraciste. Élaboration d'une structure théorique pour l'enseignement des langues en milieu multiculturel. Applications pratiques en classe: méthodologie, conception du matériel pédagogique et évaluation. | ||
Préalables : DLS1501. Antérieurement DLS3505. | ||
Top |
DLS4900 | Expérience pratique / Field Practice | (3,0,0) 3 cr. |
Application of theoretical and methodological principles of Second Language Education within a professional setting. Experience geared towards the practice of Second Language Education. Reserved for students registered in the Honours with Specialization or the Major in Second Language Teaching. An average of B in DLS courses is required. Mise en application pratique des principes théoriques et méthodologiques de la didactique des langues secondes dans un contexte professionnel. Expérience orientée vers la pratique de la didactique des langues secondes. Réservé aux étudiants inscrits au baccalauréat spécialisé approfondi ou à la majeure en didactique des langues secondes. Une moyenne de B est requise dans les cours de DLS. |
||
Prerequisite: 18 DLS credits including DLS3100. Reserved for students registered in the Honours with specialization or the Major in Second Language Teaching. An average of B in DLS courses is required. Préalable : 18 crédits DLS incluant DLS3500. Réservé aux étudiants et étudiantes inscrits au Baccalauréat spécialisé approfondi ou à la la majeure en didactique des langues secondes. Une moyenne de B est requise dans les cours DLS. |
||
Top |